• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۱۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

جای خالی آرای امام و رهبری در برخی عملکرد های استاندار پیشین البرز و کابینه اش

Byrotitr

ژوئن 3, 2014

رهبر معظم انقلاب :”اگر به نام عدالت خواهی و انقلاب گری با کسانی که از نظر فکری با ما مخالفند اما می دانیم که به اصل نظام ، رهبری و ولایت فقیه اعتقاد دارند اینها را مورد آزار و اهانت قرار دهیم از خط امام منحرف شده ایم”

سید محمد میر حبیبی ،روتیتر:بررسی آرا و نظرات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب  در باب عدالت و پرهیز مسوولان و مدیران از اشراف گرایی و کاخ نشینی و توجه به کوه نشینان و همچنین اهمیت بخشی به موضوع مهم انتخاب مسوولان از میان مردم و نه بر اساس روابط و فامیل گرایی و وابستگی های خارج از ضابطه موضوعات مهمی است که باز خوانی آن در آستانه سالروز عروج ملکوتی امام راحل (ره) می تواند چراغ راهنمایی در خور توجه و گره گشا به شمار رود که در برخی از موارد کمتر از سوی بعضی مسوولان رعایت می شود هرچند تاکیدات مقام معظم رهبری به عنوان جانشین به حق بنیانگذار کبیر انقلاب و دولت تدبیر و امید و در راس آن دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران در این زمینه قابل توجه و موثر بوده است .

امام راحل از همان ابتدای به دست گرفتن پرچم بلند و فراگیر نهضت انقلاب اسلامی با ابداع تعبیر “کوخ نشینان و پابرهنگان ولی نعمتان ما (مسوولان ) هستند تلاش داشتند تا اهمیت توجه مسوولان به مردم بویژه قشر محروم جامعه را بیش از پیش نمایان سازند.

ایشان حتی در فراز هایی از فرمایشات خود اذعان داشتند که “برخی از مسوولان برای ما شرایط زندگی و اسکانی را با لاتر از سطح متوسط زندگی مردم فراهم آوردند که ما از آن ممانعت کردیم “امام راحل همواره تاکید داشتند که مسوولان می بایست مانند مردم پایین شهر زندگی و به فکر آنها باشند و در تایید این ایدیولوژی خود در سخنرانی های متعدد خود تاکید داشتند که :”این یکی از نعمت ها و تجهات ویژه خداوند تبارک و تعالی بود که حکومت و جمهوری اسلامی ایران زا از قش مرفه و اشرافی و اعیانی و سلطنتی ها قرار نداد و حکومت جمهوری اسلامی ایران از قشر پایین جامعه و از دل خود مردم تشکیل شد و این اسباب این شد که افرادی که در مسوولیت های جامعه قرار می گیرندزندگی شان عادی باشد و از ارش های اسلامی ، اخلاقی و انسانی پیروی کند.”

رهبر فرزانه و اندشمند انقلاب اسلامی ایران نیز هم در راستای بیان نظرات خود و هم در جهت تبیین اندیشه های امام راحل(ره) فرموده اند :”امام راحل(ره) اصرار داشتند که مسوولان از خود مردم باشند و وابستگی ها به شخصیت ها و فامیل گرایی ملاک قبول و واگذاری مسوولیت ها نباشد تا خدای نا کرده همان بلای فامیل گرایی و سلطنت زدگی که در دوران قاچار و پهلوی بر سر ایران و این مملکت اسلامی آمد تکرار نشود . اما راحل تاکید داشتند که ملاک برای گرفتن مسوولیت تکیه بر ثروت و قدرت باشد.

این بیانات نشان از جایگاه ویژه لزوم توجه مسوولان و کارگزاران به اقشار مختلف جامعه بویژه محرومان و رعایت شایسته سالاری در انتصاب ها و قبول مسوولیت ها ، در نظرات و آرای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب دارد که می بایست مسوولان آنرا نصب العین خود و عملکردشان بدون هیچ تعارف و رودربایستی قرار دهند.

در بخشی دیگری از فرمایشات امام در این زمینه به صراحت آمده است “که عدالت را فقط برای دیگران نخواهیم و در گفتار و رفتار خودمان (مسوولان)رعایت کنیم . اگر تا آخر عمر به پابرهنگان جامعه خدمت کنیم نمی توانیم جوابگوی مسوولیتمان نسبت به آنها باشیم.چراکه مسوولان و پابرهنگان ولی نعمتان ما هستند.

رهبر معظم انقلاب نیز که همواره تحقق وصایا و نظرات امام و اهداف والای انقلاب اسلامی ایران تاکیدات و گام های موثر و بلندی برداشته اند ، نیز در این زمینه تاکید می کنند:”آفت مسوولیت در یک نظامی که متکی به آراء مردم و متکی به ایمان مردم همچون جمهوری اسلامی ایران است، این است که مسوولین به فکر رفاه شخصی و جمع آوری  ثروت و رفاه برای خودشان بیافتند  و در زندگی اشرافیت گری را پیشه کنند.

رهبر معظم انقلاب تصریح می کنند :”امام راحل (ره) از این آفت به کلی برکنار و برهذر ماندن و مسوولان نیز باید توجه کنند که فکر کاخ نشینی نیافتند و سرگرم مال اندوزی نشوند.

حضرت آیت الله امام خامنه ای در نظرات و بیانات خود در زمینه لزوم رعایت عدالت از سوی همه مسوولان در ابعاد مختلف جمهوری اسلامی  تصریح داشته اند :نباید به اسم و نام عدالت خواهی و انقلاب گری اخلاق را زیر پا بگذاریم اگر این کار را کردیک از خط امام منحرف شده ایم ؛اگر به نام عدالت خواهی و انقلاب گری به برادران خودمان به مردم مومن و به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند اما می دانیم که به اصل نظام و اسلام و ولایت فقیه اعقتاد دارند  اینها را مورد آزار و اذیت قرار دهیم از خط امام منحرف شده ایم .

هرچند این فرمایشات تنها گزیده ای کوچک از نظرات و آرای امام راحل و رهبر معظم انقلاب در باره رعایت  جایگاه عدالت دردین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران است اما همین نکته های اندک کافی است برای مسوولان و  کسانی که بخواهند به دور از شعار و تنها با بهره گیری از شعوری حداقلی رد دراه انقلاب ، اسلام و امام (ره)و رهبر معظم انقلاب گام بردارند .

پرهیز از فامیل گرایی و اشراف گرایی و شایسته سالاری ، توجه به پا برهنگان و اقشار ضعیف جامعه و دوری جستن از مال اندوزی و رفتار هعای تبعیض آمیز و ظلم  به برخی افراد که می دانیم به اسلامی ، نظام و رهبری اعتقاد دارند اما از لحاظ فکری با ما مخالفند موارد مهم و غیر قابل اغمازی هستند که هم امام راحل(ره) و هم مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به آن داشته اند و مسوولان را به رعایت آن سفارش ویژه و موکد داشته اند .

رعایت این رفتار عدالت محور در تمامی ابعاد مسوولیت یک مدیر یا مسوول بی تردید به سادگی قابل فهم و تمیز است که متاسفانه در استان البرز و در زمان تصدی مهندس طاهری در سمت استاندار البرز حداقل در بخش اشتغال و اعطای سمت های مهم و حساس از یک سو و پرداخت حقوق های چند میلیونی به برادر ، پسر و دوستان نزدیکش به آنهکه ثمر و آورده مدیریتی و مسوولیتی برای البرز و مردم محرم آن داشته باشند رعایت نشد که این رفتار از این منظر نیز می بایست مورد بازبینی و تحلیل و بررسی موشکافانه قرار گیرد .

عقد قرارداد میلیونی با برادر و دوستان خود و پرداخت م ۷ میلیون حقوق به برادر و ۵ میلیون توان به دوست خود توحید لو و انتصاب برادر ، پسر و ۵ تن از  دوستان خود بدون داشتن تجربه مرتبط و سوابق مفید و متعهدانه و البته مرتبط از جمله مواردی است که به هیچ عنوان با معیارهای عدالت محورانه و مردمی،  اسلامی و انقلابی امام راحل(ره)و رهبر معظم انقلاب نه تنها انطباق ندارد که در تضاد است .

چه مهندس طاهری استاندار برکنار شده البرزبه  رغم تذکرات فراوان مردم، مسوولان ، دلسوزان و نمایندگان مجلس و حتی مسوولان ارشد دولت تدبیر وامید بویژه وزارت کشور بر انتصاب های خارج از ضابطه و خویشاوند سالار خود و پرداخت حقوق های میلوینی به برادر و دوستان خود ادامه داد تا پس از ۸ ماه به گفته وزیر کشور و قائم مقام وی به دلیل برآوردهنشدن انتظارات و برنامه های دولت برکنار و اولین استاندار تعویضی و البته زودهنگام رفته کشور شود.

رعایت نظرات و آرای امام ره و رهبر معظم انقلاب بی تردید می تواند به توسعه همه جانبه ،عدالت گستری و توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات و تعمیق و تقویت بیشتر اعتماد مردم به نظام و مسوولان جمهوری اسلامی را تقویت و تحکیم بخشد . انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *