• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۱۴

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج؛ آموزش محور، آگاهی بخش و ایده پرداز

Byrotitr

ژوئن 26, 2014

روتیتر:پایتخت سیاسی کشور طی روزهای اخیر کانون توجه بزرگان روابط عمومی ایران بود و مردان و زنان سختکوش عرصه هنر هشتم از ویترین یک فستیوال معتبر ملی به نمایش دستاوردها، انتشارات و خلاقیت های خود پرداختند؛ در این بین، «پایگاه خبری مدیریت شهری کرج» با رویکرد آموزش محوری، آگاهی بخشی و ایده پردازی نگاه هیات داوران را معطوف خود ساخت تا این رسانه الکترونیکی با تندیس جشنواره به خانه برگردد و در سکوهای برترین ها، مورد تشویق و تجلیل قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ، نهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی به ایستگاه اختتامیه رسید و در مراسمی با حضور مشاور رسانه ای رئیس جمهور، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، رئیس شورای شهر تهران، جمعی از اساتید و پیشکسوتان علوم ارتباطات و مدیران روابط عمومی وزارتخانه ها، بانکها و موسسات مالی، شهرداریها، ادارات کل و سازمان ها در محل سالن اجتماعات هتل بزرگ ارم، روابط عمومی های برتر کشور در بخش های مختلف رقابتی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.


در این جشنواره ملی که به همت انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد؛ هیات داوران مرکب از اساتید و خبرگان علوم ارتباطات با ارزیابی آثار رسیده در بخش های مختلف، نسبت به معرفی نفرات برتر (رتبه اول تا سوم) هر بخش در دو سطح ملی و استانی اقدام کردند؛ ناگفته نماند هیات داوری در ارزیابی های کارشناسی خود با بررسی دقیق آثار و مدارک ارایه شده، در بخش هایی که احساس کردند سطح آثار با استانداردها همخوانی ندارد یا نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای محقق نشده است، از معرفی نفرات برتر امتناع ورزیدند.

برنامه انتشاراتی، سرمقاله، مصاحبه، گزارش، خبر، مقاله، صفحه آرایی، عکس، کتاب، بروشور و کاتالوگ، پوستر، ویژه نامه، تحلیل محتوا، وب سایت، فیلم و تیزر، نشریه روزانه همایش ها،   بخش تبلیغ مکتوب و بخش کارشناس برتر انتشارات از جمله بخش های رقابتی نهمین جشنواره ملی ارتباطات روابط عمومی بود که «پایگاه خبری مدیریت شهری کرج» در بخش وب سایت استانی موفق به دریافت رتبه اول شد و تحسین حاضران را برانگیخت.

موفقیت «پایگاه خبری» در جشنواره ای که ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه ها، غول های صنعتی و بانک های دولتی کشور با بودجه های میلیاردی و ساختار عریض و طویل کسب «مقام برتر» در آن را افتخار دانسته و با تمام قوا در میدان رقابت حاضر شده بودند، از ابعاد گوناگون حایز اهمیت و قابل مطالعه است که می تواند به الگویی تمام عیار برای سایرین تبدیل شود؛ چرا که «پایگاه خبری» به لحاظ برخورداری از امکانات، نیروی انسانی و بودجه سالانه قابل قیاس با رسانه های درون سازمانی مشابه در سایر کلانشهرهای کشور نیست و با تمرکز بر عملکرد حرفه ای، پرهیز از حاشیه ها و اصل قرار دادن صداقت، بیشترین بهره وری را از کمترین امکانات داشته است.

«پایگاه خبری» با تولید بیش از پانزده هزار محتوای خبر در هر سال، بستر صرفه جویی مالی و زمانی در امر اطلاع رسانی را فراهم آورده و با ایجاد شبکه مویرگی خبری در سطح خانواده مدیریت شهری کرج، همچون آیینه ای شفاف منعکس کننده آنچه در شورای شهر و شهرداری می گذرد، می باشد؛ انعکاسی که در برگیرنده اخبار جابه جایی ها، جلسات، سخنرانی ها، همایش ها، افتتاحیه ها و اختتامیه ها، دیدگاه ها و پیام های مناسبتی است.

«پایگاه خبری» که برگ برنده روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرج در زمینه «توسعه الکترونیک» به شمار می آید و اتفاقا سال گذشته به عنوان منتخب جشنواره روابط عمومی الکترونیک نیز معرفی و تجلیل شد، تنها به انعکاس «سخت خبر» بسنده نکرده و با راه اندازی «مجله شهروندی» انواع اخبار سرگرم کننده، علمی و آموزشی و فرهنگی را در اختیار مخاطب قرار می دهد تا بخشی از خستگی ذهنی شهروندان به دلیل مطالعه اخبار اداری و عمرانی (با محتوای خشک و رسمی) مرتفع گردد و انگیزه ای برای سرکشی دوباره داشته باشند.

آری، این رسانه مجازی با سه رویکرد مبنایی آموزش محوری، آگاهی بخشی و ایده پردازی پاسخ مثبت مدیریت شهری به سالها مطالبه گری اصحاب رسانه و زحمت کشان عرصه خبر و اطلاع رسانی مبنی بر تسهیل دسترسی به اخبار و اطلاعات شورا و شهرداری کرج بود که اکنون در کمترین زمان و با یک کلیک ساده، حجم انبوهی از گزارش های متنی و تصویری پیش روی مخاطب قرار می گیرد و حالا این خبرنگار و شهروندان است که با گلچین مطالب، آنچه برای وی سودمند است را مورد مطالعه قرار دهد.

علاوه بر این، شهروندان با مراجعه به بخش «صدای مردم» پایگاه می توانند بی واسطه دیدگاه ها، انتقادات و پشنهادات خود در تمامی زمینه های شهری را مطرح نمایند تا در اسرع وقت در اختیار مدیران مربوطه قرار گیرد و مهمتر آنکه از طریق پست الکترونیک یا تماس تلفنی در جریان پیگیری صورت گرفته قرار گیرند.

همچنین در بخش ارتباط مستقیم با شهردار، امکان ارسال پست الکترونیک برای یارانامه شخصی شهردار کلانشهر کرج ایجاد شده است و از این طریق نیز پاسخگویی لازم به دغدغه های شهروندان وجود دارد.

در آیین اختتامیه چه گذشت؟

مشاور رسانه ای رییس جمهور در این مراسم با اشاره به اینکه نهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی، بنایی بر الگوسازی در روابط عمومی ها است، اظهار داشت:” امروز این جشنواره با برگزاری کارگاه های آموزشی و ایجاد میدان رقابت بین دستگاه ها و بخش های مختلف، توانسته بنایی بر الگوسازی در روابط عمومی ها باشد.”

محمدرضا صادق تصریح کرد: بخشی از مشکلات پیش آمده برای روابط عمومی در سال های گذشته که مانع پیشرفت آنها شده است، به انتظار صرف دستگاه‌ها از روابط عمومی برای تبلیغ و برجسته‌سازی فعالیت‌های دستگاه‌ها برمی‌گردد.

وی با اشاره به حضور مردم در انتخابات سال گذشته گفت: حضور حماسی مردم در پای صندوق های رأی در انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته نشانه ی روی آوردن مردم به گفتمان اعتدال وبیزاری از تبلیغات همه جانبه و یکسویه است.

مشاور رسانه ای رییس جمهور با اشاره به اینکه روابط عمومی ها باید راه اعتدال را در عملکرد خود پیش بگیرند، عنوان کرد:” هنگامی روابط عمومی می تواند به وظیفه خود یعنی برقراری ارتباط دو سویه عمل کند که عملکرد آن نه بر اساس افراط و نه تفریط باشد. بلکه باید وجه اعتدال را پیش بگیرد.”

صادق با اعتقاد بر اینکه روابط عمومی در انتشارات نیز باید به سمت اعتدال برود، افزود: امروزه خروجی روابط عمومی ها در انتشارات نیز باید به سمت اعتدال گرایی و دوری از هرگونه بزرگ نمایی و اغراق برود چرا که در گذشته شاهد نتیجه افراطی گری در مطبوعات بودیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه وجه اولیه روابط عمومی نگرش هنرمندانه است، عنوان کرد: وقتی روابط عمومی با هنر پیوند بخورد، جنبه های مختلفی از آن ظهور می کند که نتیجه آن خلاقیت است.

مسجد جامعی اظهار داشت: هر روابط عمومی تأثیرگذار و موفق حتماً یک عنصر هنری دارد که باید آن را جستجو کرد.

وی با اعتقاد بر اینکه روابط عمومی حوزه محرمانه ندارد، گفت: مناسبات امروز به جایی رسیده که حوزه محرمانه را به حداقل رسانده است. امروز در روابط عمومی حوزه محرمانه نداریم. بلکه اعتماد به عنصر و خلاقیت انسانی است که به جوهر همکاری احترام می گذارد.

مسجد جامعی تصریح کرد: روابط عمومی ها باید جایگاه خالی ذهن مخاطب را پیدا و روی آن سرمایه گذاری کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در کار روابط عمومی احترام به مخاطب و صداقت داشتن، از اصول انکار ناپذیر روابط عمومی است که می تواند در این زمینه کارساز باشد.

در ادامه «محمد خدادای» مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه امروز باید از ارتباطات به رسانه برسیم اظهار داشت:” در گذشته از رسانه به ارتباطات می رسیدیم اما امروز با تحول در فضای افکار عمومی، رسانه به یکی از مدل های ارتباطی تبدیل شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه باید در روابط عمومی ها یک آسیب شناسی صورت بگیرد گفت: در بحث روابط عمومی باور داریم که موفق نبوده ایم و به راحتی نیز این موفقیت بدست نمی آید. آنچه که امروز به عنوان روابط عمومی ایفای نقش می کند، چه مقدار توانسته قدرت برقرار ی ارتباط را داشته باشد. بنابراین باید یک آسیب شناسی در دل روابط عمومی ها صورت بگیرد و یک بازنگری در موضوع ارتباط و بستر روابط عمومی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه روش های سنتی باید مورد بازنگری قرار گیرند، تصریح کرد: باور کنیم که در روابط عمومی نیاز به تعمق، بازنگری اصولی و اساسی به روش های سنتی و شناخت بیشتر از فعالیت خود داریم زیرا بقای هر دستگاهی به روابط عمومی در ارتباطات برمی گردد.

در این مراسم همچنین «هادی کمرئی» رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی آثار ارسالی به نهمین جشنواره ملی انتشارات را دارای رشد و بالندگی دانست و اظهار داشت: نهمین جشنواره ملی ارتباطات با بحث آموزشی و رقابتی همراه بود. در بحث آموزشی دو کارگاه با عناوین اینفوگرافیک در روابط عمومی و شیوه های نگارش در وب برگزار شد. در بخش رقابتی نیز ۱۲۰ اثر از وزارت خانه ها، موسسات و نهادهای خصوصی به دبیرخانه ارسال شد که در ۱۵ بخش به رقابت پرداختند. خوشبختانه در سال جاری آثار ارسالی از رشد و بالندگی بسیار زیادی برخوردار بود.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی با اشاره به اهمیت حوزه انتشارات در فعالیت های روابط عمومی گفت:” بخش انتشارات یکی از بخش های با اهمیت در حوزه فعالیت های روابط عمومی است. امروزه ابزارهای نوین، فضای متفاوتی را در اختیار روابط عمومی ها قرار داده است که نکته حایز اهمیت آن تولید محتوای با ارزش است.

وی عنوان کرد:” اگر نگاه اجمالی به ابزارهای موجود در حوزه روابط عمومی بیاندازیم، متوجه می شویم که تولید محتوای مناسب دارای ارزش اطلاعاتی است که ارایه آن به مخاطیبن می تواند در ایجاد احساس مخاطبین به سازمان نقش با اهمیتی داشته باشد.

«کمرئی» تصریح کرد: ویژگی این جشنواره ایجاد فضای رقابتی، تبادل اطلاعات، دانش، تجارب و ایجاد ارتباط بین روابط عمومی ها است که باعث بهبود و گسترش روابط عمومی ها در سازمان ها خواهد شد. نکته حایز اهمیت در این جشنواره بحث برنامه ریزی روابط عمومی ها بود که روابط عمومی ها در این حوزه نیازمند تامل بیشتر هستند.

امید که این موفقیت نردبانی برای پیمودن پله های ترقی برای مجموعه مدیریت شهری کرج باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *