• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۵:۱۴

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

کمیسیون سلامت به دنبال «پیوست سلامت» جهت پروژه های عمرانی

Byrotitr

ژوئن 29, 2014

روتیتر:رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر کرج از پیگیری های ویژه این کمیسیون جهت تعریف «پیوست سلامت» برای پروژه های عمرانی سطح شهر خبر داد و هدف از آن را ارتقای بهداشت روانی جامعه و توجه به سلامتی و نشاط شهروندان دانست.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر به نقل از کامنا ،محمدصادق باغستانی با بیان مطلب فوق افزود: نگریستن به شهر از دریچه بهداشت و سلامت موجب گسترده تر شدن افق دید و تغییر رویه در تصمیم سازی و تصمیم گیری های منطقه ای و ملی می شود و دغدغه ای به نام «تاثیر اقدامات بر سلامت و بهداشت روانی جامعه» را وارد فاز کاری می نماید.

عضو پارلمان شهری کرج در پاسخ به سوالی در خصوص علت تشکیل کمیسیون بهداشت و سلامت در شورای چهارم کرج اذعان داشت: با افزایش اعضای شورا از ۹ به ۲۱ نفر در دوره جدید، نظر به توانمندی و تخصص وکلای مردم تصمیم به افزایش تعداد کمیته ها و کمیسیون های تخصصی گرفته شد که پس از چکش کاری های لازم، کمیسیون بهداشت و سلامت با رویکرد رشد سرانه های بهداشت و درمان و بهبود خدمات درمانی راه اندازی شد و از آن مقطع تاکنون، به دنبال ایجاد فضای مناسب جهت پیگیری دغدغه ها هستیم.

زیر چشمان کرج از فرط فقر سرانه های درمانی گود افتاده است

وی با تاکید بر اینکه کرج در بسیاری حوزه ها بویژه بهداشت و درمان تنها عنوان کلانشهر را یدک می کشد و زیر چشمان این شهر از فرط فقر سرانه های درمانی گود افتاده است، اذعان داشت: سرانه های درمانی کرج حتی از نصف میانگین کشوری هم پایین تر است و در قعر جدول برخورداری از امکانات درمانی قرار داد که این موضوع، شرایط را برای کمیسیون بهداشت و سلامت پیچیده تر می کند. در شهر حتی یک بیمارستان روان درمانی نداریم و دست مان از بسیاری تخصص ها و فوق تخصص ها کوتاه است.

به گفته وکیل مردم در شورای شهر کرج، خلاء بیمارستانی، کمبود اتاق عمل، کمبود تخت   ICU  و CCU، کمبود پرستار و کادر درمانی، فقر امکانات آزمایشگاهی و مهاجرت نخبگان پزشکی استان به تهران جزو مشکلات عدیده ای است که کمیسیون بهداشت و سلامت از طریق رایزنی و مذاکره با دانشگاه علوم پزشکی البرز، مجمع خیرین سلامت و سایر نهادهای مربوطه به دنبال حل آنها می باشد و تا حد امکان از توان مالی و تصمیم گیری مدیریت شهری نیز بهره گرفته می شود.

سرانه های درمانی کرج حتی از نصف میانگین کشوری هم پایین تر است و در قعر جدول برخورداری از امکانات درمانی قرار داد که این موضوع، شرایط را برای کمیسیون بهداشت و سلامت پیچیده تر می کند. در شهر حتی یک بیمارستان روان درمانی نداریم و دست مان از بسیاری تخصص ها و فوق تخصص ها کوتاه است.

باغستانی با تقدیر از دولت تدبیر و امید جهت اجرای طرح تحول نظام سلامت در ۸ بسته خدمتی، آن را موجب تغییر و تحولاتی در نظام درمانی کشور و کاهش فشار از اقشار کم برخوردار خواند و اذعان داشت: کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان ها، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت و هتلینگ در بیمارستانها، حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و ترویج زایمان طبیعی از جمله خدمات مشمول طرح تحول نظام سلامت هستند که از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور و شهر کرج آغاز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیماران بستری در بیمارستان های دولتی تنها ۱۰ درصد از فاکتور هزینه ها را پرداخت می کنند و برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین دریافت خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری به بیرون از بیمارستان ارجاع نمی شوند.

بازدید سر زده از مراکز درمانی دولتی و خصوصی

عضو پارلمان شهری کرج، بازدید سرزده از مراکز درمانی دولتی و خصوصی و نظارت بر نحوه خدمات رسانی آنان به مراجعان و همچنین ارزیابی مشکلات و موانع و تصمیم گیری جهت حل آنها را یکی از چند رویکرد اصلی کمیسیون متبوع خویش اعلام کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت در تشریح بسته های حمایتی شورا جهت مشارکت بخش خصوصی در توسعه سرانه های درمانی کرج بیان کرد: در درجه نخست باید گفت اولویت احداث مراکز درمانی توسط بخش خصوصی با مناطق محروم و کم برخوردار شهر است که شورای شهر برای زمین های مذکور تا سقف ۲۰ درصد مجوز تجاری صادر می کند.

به گفته دکتر باغستانی، محدودیتی برای بلندمرتبه سازی بیمارستانها و مراکز درمانی وجود ندارد و شهرداری پروانه ساخت اراضی که کاربری درمانی دارند را در کمترین زمان ممکن با تخفیف های مربوطه صادر می کند و تلاش می کنیم استعلام های مربوط به دیگر ارگان ها نیز بدون فوت وقت پاسخ داده شود تا سرمایه گذار به دلیل بلاتکلیفی و سرگردانی از ادامه انجام کار سر باز نزند.

وی گفت: همچنین شهرداری کرج از آمادگی لازم جهت مشارکت با بخش خصوصی برای احداث بیمارستان و مراکز درمانی در اراضی که کاربری درمانی دارند، برخوردار می باشد و از این رهگذر، سرمایه گذار نیاز به آوردن آورده کمتری دارد و همچنین با تقسیط و به حداقل رساندن عوارض تلاش می کنیم شرایط ایده آلی به منظور سرمایه گذاران فراهم آوریم.

برگزاری همایش مناسب سازی معابر ویژه معلولان

عضو پارلمان شهری کرج در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری همایش دو روزه مناسب سازی معابر ویژه معلولان با حضور هیاتی از ژاپن و همکاری اداره کل بهزیستی، انجمن معلولان، انجمن نابینایان و معاونت های عمرانی و برنامه ریزی شهرداری کرج اشاره کرد و بیان کرد: این همایش با برگزاری سه کارگاه آموزشی با عنوان کلی «کارآموزی در خصوص مناسب سازی فضا» به کار خود ادامه داد که در مجموع به دنبال معرفی فن آوری های ژاپن در زمینه تجهیز و مناسب سازی معابر و درک بیشتر مسئولان از عواقب عدم مناسب سازی معابر برای حرکت پیاده و با ویلچر معلولان بودیم.

به گفته باغستانی، تجربه کردن کارکرد موزاییک های بریل با استفاده از عصای سفید نابینایان، بحث و تبادل نظر پیرامون نحوه اصلاح روند مناسب سازی و بیان ایده های مربوطه، معرفی نمونه های عینی از فعالیت های مربوط به مناسب سازی فضا در ژاپن و مقایسه آن با نمونه های مربوط به ایران و اصلاح طرح های ارایه شده برای بهبود مناسب سازی فضا از جمله مباحث مطرح شده در کارگاه های آموزشی مذکور بود که در نهایت مقرر شد؛ فضا به گونه ای مدیریت شود که اجرای طرح های مناسب سازی معابر با مشارکت و نظرخواهی از عزیزان روشندل صورت پذیرد و آنان بتوانند به سهم خویش در زمینه آماده سازی فضاهای شهری برای زندگی آسان تر افراد کم توان و ناتوان مشارکت داشته باشند.

بسته های سرمایه گذاری در شهر موجود نیست

وی در ادامه با بیان اینکه روند جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در کرج دارای ابهاماتی است و معمولا افراد از پُشت عینک بد بینی و آمیخته با تردید به موضوع می نگرند، اذعان داشت: البته از قبل از بستر مناسب، بسته های سرمایه گذاری در شهر موجود نیست و به دلیل نبود سابقه روشنی در بحث سرمایه گذاری، شناسایی سرمایه گذاران به سختی قابل انجام است اما بنده و از همین تریبون به عزیزانی که قصد احداث بیمارستان و مراکز درمانی در سطح کلانشهر کرج را دارند، اعلام می کنم کمیسیون بهداشت و سلامت آمادگی لازم برای راهنمایی و ارایه مشاوره های لازم و همچنین حمایت تمام قد از روند سرمایه گذاری در این حوزه را داراست و این نه شعار بلکه باور قلبی ماست.

باغستانی همچنین در تشریح رویکرد مدیریت شهری جهت افزایش شادابی و نشاط شهروندان بیان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همت سازمان پارکها، سالانه ۱۵ پارک جدید به پارک های کرج افزوده می شود و با تجهیز ۲ پارک به امکانات ویژه معلولان بنا داریم پارک بزرگ و مجهزی ویژه آنان احداث کنیم. همچنین سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ ورزشکار از مناطق دوازده گانه در قالب ورزش محلات و ۶ رشته ورزشی به پیکار پرداختند که در نوع خود کم نظیر بود.

راه اندازی خانه های سلامت در مناطق مختلف کرج به سرانجام خوبی رسیده و همچنین با برگزاری چندین همایش و سمینارهای آموزشی به دنبال کاهش مشکلات اجتماعی و ریشه کنی آسیب های فرهنگی هستیم و تعامل با سازمان نظام پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مجمع خیرین سلامت و… نیز در دستور کار است.

باز پس گیری اراضی حسن آباد از تیم پزشکی سرمده سازه

عضو پارلمان شهری کرج پیگیری های ویژه رئیس شورا در خصوص باز پس گیری اراضی حسن آباد از تیم پزشکی سرمده سازه را یادآوری کرد و گفت: تاکید کمیسیون بهداشت و سلامت بر ورود اساسی به پرونده احداث بیمارستان در ۷۲ هزار مترمربع از اراضی شهرک حسن آباد کرج است که دو دهه قبل توسط تیم پزشکی سرمدسازه جهت احداث بیمارستان به نرخ دولتی خریداری شده اما از آن زمان تاکنون از عمل به تعهدات قانونی سر باز می زند. امیداریم با بازپس گیری زمین مذکور بتوان نسبت به واگذاری آن به گروه های توانمند جهت احداث مراکز درمانی اقدام کرد.

تعریف «پیوست سلامت» جهت پروژه های عمرانی

بخش بعدی و شاید مهمترین بخش اظهارات دکتر باغستانی، دغدغه وی برای تعریف «پیوست سلامت» جهت پروژه های عمرانی سطح بود؛ او با انتقاد از روند شهرسازی در کرج بیان کرد: روند ساخت و سازهای شهر و لحاظ نکردن نور، ارتفاع، ایمنی و مصالح مرغوب تهدیدی برای بهداشت روانی شهروندان محسوب می شود و گاها با تاخیر طولانی مدت در بهره برداری از یک پروژه عمرانی، چند برابر خدمتی که ارایه می کنیم، برای مردم آسیب روانی به جای می گذاریم. شهر کرج با انبوهی از ساختمان های در هم تنیده از نبود وحدت نما و عدم رعایت خط آسمان رنج می برد و جامعه مهندسی باید جهت تعریف «پیوست سلامت» پا به عرصه بگذارد.

وی افزود: در بحث پیاده روسازی و جدولگذاری معابر باید میزان شیب و ارتفاع از سطح آنها به دقت اندازه گیری و ارزیابی شود و همچنین مکان و نحوه نصب سطل های زباله و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز قابل تامل است. این موضوع در خصوص برخی اصلاح هندسی های غیر کارشناسی نیز صادق است.

دکتر باغستانی در پایان با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اعلام دارایی های مسئولان قبل و بعد از تصدی سمت ها که اعضای شوراهای شهر را نیز شامل می شود، برای اعلام لیست اموال و ارایه آن به نهادهای قانونی اعلام آمادگی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *