• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۲:۵۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

دفترچه ضوابط کاربردی مبلمان شهری کلانشهر کرج رونمایی شد

Byrotitr

ژوئن 30, 2014

روتیتر:دفترچه ضوابط کاربردی مبلمان شهری ویژه مناطق دوازده گانه شهرداری کلانشهر کرج با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرج رونمایی شد و فصل جدیدی از زیباسازی شهری و طراحی فضاهای عمومی را پیش روی شهر و شهروندان گشود.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،سیاستگذاری دفترچه کاربردی مبلمان شهری کرج مبتنی بر دو اصل راهکارها و الگوهای زیباشناختی – هویتی و بررسی عرصه های عمومی در شهر است که به تشریح اولویت بندی پروژه های ساماندهی مبلمان شهری در سطح مناطق دوازده گانه شهر کرج می پردازد و ضوابط کنترل اعم از جانمایی، ضوابط طراحی و نصب، رنگ و ضوابط نگهداری را ترسیم می نماید.

بر مبنای دفترچه مذکور شهر کرج بر مبنای پهنه بندی هویتی به چند حوزه تاریخی، مسکونی شهری، اکولوژیک، مرکز شهر، صنعتی و پیرامون بزرگراه تقسیم بندی شده است و به صورت نمونه بخش هایی از مناطق دوازده گانه کلانشهر را در هر حوزه مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.

دفترچه ضوابط کاربردی مبلمان شهری کلانشهر کرج در بحث مبلمان شهری در معابر و عرصه های عمومی مواردی همچون همسطح سازی محل عبور و استقرار مبلمان، اختصاص فضای باغچه به محل عبور، اختصاص حداقل ۶۰ درصد عرض پیاده رو به محل عبور اختصاص، را مورد تاکید قرار داده و خواستار ارزشی بودن طرح ها و گونه ها به لحاظ زیباشناسی، قرار گرفتن سطل های زباله در فواصل مساوی و نصب صندلی و نیمکت به فاصله هر ۱۰۰ مترمربع شده است.

از منظر کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری کرج، بهترین محل برای نصب نیمکت ها، مکان هایی هستند که در آن میزان تردد پیاده بسیار بالاست، به طور مثال، راسته های بازار خرده فروشان، ایستگاه های حمل و نقل عمومی، فضای جلوی موسسات فرهنگی و… از جمله این فضاها به شمار می روند. همچنین نامناسب ترین محل برای نصب این مبلمان نواحی از شهر است که فعالیت پیاده در آن محدود می باشد.

همچنین در نواحی با تراکم فعالیتی بالا، باید هر ۶۰ متر یک نیمکت یا صندلی برای شهروندان در نظر گرفته شود و صندلی های غیر ثابت و قابل جابجایی و نیمکت های سبک نیز بهتر است با فاصله ۳۰ تا ۶۰ سانتی متری از محل عبور عابر پیاده جدا شده و در لبه پیاده رو با شیب حداقل ۴۰% به سمت پیاده رو در نظر گرفته شود.

بر این اساس، چیدمان نیمکت ها باید به گونه ای باشد که از وزش باد در امان بوده و بسته به شرایط اقلیمی محل، تعدادی از آنها در سایه و نیز تعدادی در آفتاب مکان یابی گردد. نیمکت ها نباید دقیقا چهره به چهره هم اجرا گردند، چرا که افراد از چهره به چهره شدن و نگاه مستقیم در چشم احساس ناخرسندی کرده و همین امر باعث می شود که بچرخند و به یکدیگر پشت کنند.

در فصل دیگری از دفترچه مذکور که به تشریح ضوابط رنگ ها می پردازد، می خوانیم: پیرو اصل پایداری رنگ و جلوگیری از تشویق بصری توصیه می شود رنگ نشیمنگاه های خیابانی با محیط اطراف همخوانی داشته باشد. صندلی های ساخته شده از جنس استیل ضد زنگ نیز به دلیل ایجادحس مدرنیته، ترجیحا بدون رنگ آمیزی استفاده شوند.

بهتر است در پارکها جهت القای حس صمیمیت از رنگ های گرم بهره گرفت؛ در این راستا می توان در کنار استفاده از رنگ های خاکستری گرانیتی و خاکستری پلاتینی به عنوان یک ترکیب رنگی، از ترکیب رنگ های بژ متالیک، شاه بلوطی و همچنین قهوه ای و خاکستری روشن بهره گرفت.

نشیمن گاه ها و سایر عناصر مبلمان شهری که از جنس مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و… هستند، نیاز به رنگ آمیزی ندارند و کافی است با پوشش های محاظفتی بی رنگ پوشانده شود.

در بخش ضوابط نگهداری نیز، دفترچه تاکید می کند که بهتر از مصالحی استفاده شود که نیاز به مراقبت کمتر دارند، تمام فلزات باید به طور مناسب در مقابل تخریب و فرسایش عمل آیند. آنها باید با یراق آلات روکار، مانند پوشش پودری کارخانه ها که الکتریسته ساکن دارند، محافظت شوند. در جاهایی که استفاده زیاد به یراق آلات رو کار خسارت وارد می کند، باید از فولادی ضد رنگ و آلومنیوم مخصوص استفاده کرد. قسمت های مقاوم و بتن ها نیز باید در برابر برخی خرابی محافظت شوند. در مجموع باید از مصالحی که در گرما و سرمای شدید یا در اقلیم مرطوب و خشک آسیب نمی بیند، استفاده کرد.

یادآوری می شود نایب رئیس شورای شهر، شهردار کرج و مدیرعامل سازمان زیباسازی در این آیین به ایراد سخنرانی پرداختند. اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *