• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۰۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

اولین گام در یکپارچه سازی اطلاع رسانی در شهر کرج / «هنوز عاشوراست»

Byrotitr

نوامبر 1, 2014

روتیتر:

سازمان زیباسازی شهر کرج، برای نخستین بار در استان البرز، تصمیم دارد تا تبلیغات و فعالیت‌های رسانه ای مرتبط با ماه محرم سال ۱۳۹۳را در قالب یک پویش یا کمپین اجرا کند. این پویش، توسط رسانه‌های مختلف شهری و با هدف یکپارچه سازی اقدامات همه فعالان این حوزه طراحی شده و به اجرا خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،این برنامه‌ریزی در سازمان زیباسازی، با توجه و الهام گرفته از تجربه‌های موفق بین‌المللی است. تجربه  سازمان‌هایی مانند یونیسف، یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، برنامه جهانی غذا و … که برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود پویش های موفقی را در سراسر جهان طراحی و اجرا کرده اند. اما پویش چیست و چرا یکی از موثرترین راهکارهای انتقال پیام به مخاطبان است؟

در متون مربوط به رسانه پویش را اینگونه تعریف کرده‌اند؛ «مجموعه‌ای از پیام‌های تبلیغاتی که یک ایده واحد را در زمینه‌ای واحد به اشتراک گذاشته و منتشر می‌کنند. این پیام‌ها در بستر ارتباطات یکپارچه بازاریابی تهیه و منتشر می‌شوند.» آن‌چه که بیش از همه چیز در این تعریف بر آن تاکید شده است، وحدت و یکپارچگی پیامهای تبلیغاتی‌ است که قرار است منتشر شود. یعنی پیامی یکپارچه  از طریق رسانه‌های مختلف و در قالب‌های گوناگون به مخاطب ارائه می‌شود. 
به طور مثال، پیامی خاص مانند اهمیت راستگویی در زندگی روزمره انتخاب می‌شود. این پیام از طریق رسانه‌های مختلف، مانندتابلوهای شهری، رادیو، تلویزیون، رسانه‌های اینترنتی و مانند آن‌ها منتشر می‌شود. هرچند باید به این نکته اشاره کرد که این پیام‌ها، در یک زمینه مشترک و با یک وحدت بصری تهیه شده‌‌اند. این ویژگی‌، نتایج خاصی دارد که آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم. 
۱- پیام‌ها به طور مشخص و هدفمند و در قالب یک نظام ارتباطی منسجم طرح‌ریزی می‌شوند. 
۲- برای هر کدام از رسانه‌های موجود، برنامه‌ریزی جداگانه‌ای صورت می‌گیرد. این برنامه‌ریزی جداگانه، باعث می‌شود تا از ظرفیت هرکدام از رسانه‌ها به خوبی استفاده شود. 
۳- در برنامه‌ریزی پویش‌ها، توجه ویژه‌ای به نمادها و استفاده خلاقانه از آن‌ها می‌شود.
۴- با استفاده از تکرار در انتقال پیام‌ها، بر وجوه مختلف آن‌ها تاکید شده و باعث می‌شود تا ماندگاری پیام‌ها در ذهن مخاطب افزایش یابد.  
۵- پیام‌ها، حالت جزیره‌ای نداشته و هرکدام به طورجداگاه طراحی نمی شوند. 
۶- در پویشهای تبلیغاتی به دلیل استفاده رسانه‌های مختلف در کنار یکدیگر، آن‌ها هم‌افزایی داشته و نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورند. 
این ویژگی‌های پویش‌های تبلیغاتی، باعث شده تا آن‌ها به مرور جای خود رادر دنیای رسانه و تبلیغات پیدا کرده و راه تازه‌ای را برای فعالان این عرصه بگشایند. پویش‌ها به دلیل ماهیت خود، ابزارهای بسیار مناسبی برای انتقال و ماندگاری پیام‌های مورد نظر است. 
با توجه به گفته‌های پیشین، سازمان زیباسازی شهرداری کرج بر آن است تا در نخستین گام خود در مورد یکپارچه‌سازی تبلیغات فرهنگی، پویش ماه محرم سال ۱۳۹۳ را طراحی و اجرا کند. اتخاذ این تصمیم و اجرای یک پویش برای ماه محرم، دلایل فراوانی داشت. از یک طرف عظمت و بزرگی حرکت تاریخی سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، نگاه و اقدامی ویژه و در خور را می‌طلبد. چرا که جایگاه امام حسین و اقدام ایشان در روز عاشورا، جایگاهی بسیار رفیع است و اهداف ایشان از قیام خود آنقدر انسان‌ساز و تاریخ‌ساز است، که باید از بهترین ابزارهای موجود برای انتقال پیام ایشان و هدف ایشان استفاده کرد.
 از طرفی دیگر به دلیل شور و علاقه مردم ایران به حضرتش، همه مردم تلاش دارند که به نحوی در این واقعه سهمی داشته باشند. این شورو علاقه، باعث می‌شود که گاه پیام اصلی قیام ایشان که همان زنده نگه داشتن دین اسلام است مورد کم توجهی قرار بگیرد. همچنین باید به ویژگی منحصربفرد شهر کرج اشاره کرد که آن را ایرانی کوچک ساخته است. ایرانی کوچک که مجموعه‌ای متنوع از اقوام را در خود جای داده است. با توجه به این دلایل، سازمان زیباسازی به دنبال آن است تا با اجرای این پویش در سطح شهرکرج، علاوه بر یکپارچه‌سازی اقدامات فرهنگی این ایام، توجه شهروندان را، به ابعاد این قیام جلب کند. 
همچنین باید به شعار محوری پویش که به عنوان زمینه این پویش مورد استفاده خواهد بود اشاره کرد. شعار محوری پویش طراحی شده توسط سازمان زیباسازی، «هنوز عاشوراست» می‌باشد. این شعار، با الهام از عبارت «کلُ یومٍ عاشورا» طراحی شده و ناظر بر همیشگی و استمرار قیام امام حسین (ع) در تمام طول تاریخ دارد. در طراحی رسانه‌ای این پویش نیز، تلاش شده است تا از همه رسانه‌های موجود استفاده شود. انواع تابلوهای شهری، (مانند بیلبوردها، استندها، تابلوهای پل‌ها و زیرگذرها و رسانه‌های تازه‌ای مانند تابلوهای لمپوست) رادیو، رویدادهای فرهنگی با مشارکت شهروندان (ایونت) و … در این پویش مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. به همین منظور  امید می‌رود تا پیام محوری پویش، که همان استمرار و زنده بودن قیام امام حسین در تمام طول تاریخ است، به خوبی به مخاطبان ارائه شود. 
در پایان لازم به ذکر این نکته است که سازمان زیباسازی اجرای این پویش را، حرکتی فراتر از پروژه‌های جاری شهری خود می‌بیند.  به همین منظور انتظار این سازمان، همیاری همه سازمان‌ها و نهادهای دخیل در این موضوع است تا این حرکت به اهداف خود برسد. 
سازمانهایی که به هر طریقی، یا رسانه‌ای را در سطح شهر در اختیار دارند و یا امکانی دارند که با استفاده از آن، می‌توان شهری عاشورایی‌تر و شهروندانی، حسینی‌ داشت. 
سید رضا فیض
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *