• تیر ۶, ۱۴۰۳ ۱۹:۲۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

تضارب آراء در نبض اداره شهر؛

Byrotitr

ژانویه 13, 2015

روتیتر:در جلسه علنی صبح امروز شورای شهر کرج، نمایندگان مردم و شهردار این کلانشهر درباره چگونگی حمایت از فعالیت های ورزشی به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ دغدغه ای که طرح نظرات موافق و مخالف را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر،حمایت  از توسعه ورزش های همگانی به جای حمایت از چند رشته خاص ورزشی» دیدگاه یکی از نمایندگان است؛ “سعیدی سیرایی” باور دارد که بودجه های در اختیار مدیریت شهری متعلق به همه مردم است فلذا باید در مسیری هزینه شود که اقشار مختلف جامعه از آن بهره مند شوند و در بحث توسعه ورزش، ترویج و نهادینه کردن ورزش های همگانی بویژه ورزش صبحگاهی و پیاده روی خانوادگی باید اصل قرار گیرند.

وی، کمک ۲۰ میلیون تومانی به یکی از باشگاه های ورزشی کرج یا موارد مشابه را شاهد صحبت هایش گرفت و ادامه داد: عدالت اجتماعی ایجاب می کند که اگر شورا با حمایت مالی از یکی از باشگاه های ورزشی موافقت کرد؛ این حمایت مشمول همه مجموعه های ورزشی شود در غیر این صورت باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگو باشیم و افکار عمومی به قضاوت خواهند نشست.

این عضو شورا اصرار دارد که به جای شکوفایی یکی از رشته های ورزشی و حمایت از قشر خاصی از ورزشکاران، شهروندان کرجی را با ورزش های همگانی آشتی دهیم و از این طریق به توسعه بهداشت روانی و سلامت جسمی همشهریان کمک کنیم.

دیگر عضو شورای شهر کرج می پندارد؛ از آنجا که دولت در شرایط کنونی به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به ایفای نقش و حمایت مالی مناسب از سرمایه گذاران خصوصی حوزه ورزش نیست، مدیریت شهری باید در راستای عمل به وظایف مدنی و اجتماعی اش، بخشی از این وظایف را به عهده گیرد.

رضا شریفی می گوید: فعالیت مجموعه های ورزشی در کرج و افزایش تعداد آنها به سلامت جامعه و جلوگیری از گرایش جوانان به سمت بزه های اجتماعی کمک می کند و شورا نباید از این سرمایه گذاری مقرون به صرفه به سادگی چشم پوشی کند؛ چه بسا کاهش تعداد مراکز ورزشی خسارت هایی (مادی و معنوی) به مراتب سنگین تر از هزینه ای که برای حمایت از آنها تقویب شود، به دنبال داشته باشد فلذا باید کلان گری را بیشتر تمرین کنیم.

فاطمه اسکندری، دیگر عضو شورای شهر کرج فرمول جدیدی برای اعتلای ورزشی ایران کوچک در نظر دارد؛ کمک به احداث و توسعه سالن های جدید ورزشی و اجازه استفاده رایگان از آنها به مردم و همچنین هیات های ورزشی.
وی در این ارتباط می افزاید: چنانچه سالن های ورزشی جدیدالاحداث به صورت رایگان یا با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم و هیات های ورزشی قرار گیرند، علاوه بر کمک به نهادینه شدن فرهنگ ورزش در جامعه، به مقصود قهرمان پروری و حمایت حرفه از هیات های ورزشی نیز دست می یابیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی خاطر نشان کرد: صدور مجوز هزینه کرد برای حمایت از حوزه های ورزشی بدون اعمال نظارت های لازم، برگ برنده مدیریت شهری نیست و باید به سمتی حرکت کنیم که شورا حمایت های مالی خود را از کانال معاونت و سازمان فرهنگی، ورزشی به بدنه جامعه و هیات های ورزشی تزریق کند.

وی بیان داشت: اگر به جای هزینه های جزئی که گاها سرجمع آنها یک رقم قابل توجه می شود، ردیف اعتباری حمایتی برای توسعه، تجهیز و نگهداری سالن های ورزشی تصویب کنیم؛ این باشگاه ها به عنوان یک سرمایه ماندگار برای شهر و شهروندان حفظ می شوند و همواره در خدمت ورزش دوستان و هیات های ورزشی خواهند بود.

بهنام محمودی، دبیر شورای شهر کرج که پیش از این کاپیتان تیم ملی والیبال کشور بوده است، از تخصیص اعتبار برای تجلیل سالانه از قهرمانان و مدال آوران که هم مقطعی است و هم به صورت شایسته برگزار نمی شود، انتقاد کرد و گفت که عمدتا در این دست مراسمات شاهد دلخوری قهرمانانی هستیم که از لیست جا مانده اند و در ادامه با پرداخت پاداش تعیین شده به آنها نیز مخالفت می شود.


وی برای تکمیل صحبت هایش مراسم سال قبل تجلیل از قهرمانان را مثال زد که شورا برای برگزاری آن بیش از دو میلیارد ریال هزینه کرد اما به درستی اجرایی نشد.

به باور محمودی، حمایت از ورزشکاران یا کمک به نهادینه شدن ورزش های همگانی که هر دو مبحث در جای خود قابل دفاع است، باید به نحو شایسته و همراه با برنامه ریزی های مناسب صورت پذیرد؛ موضوعی که طی سالهای اخیر در کرج آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

قرار نیست همه توپ ها در زمین مدیریت شهری بیفتد!

شهردار کرج که سابقه حضور در مدیریت شهری پایتخت را در کارنامه دارد و در وزارت ورزش و جوانان نیز صاحب مسئولیت کلیدی بوده است، می گوید: بیش از یکصد نهاد به صورت مستقیم و غیر مستقیم متولی گری مباحث ورزشی را بر عهده دارند و قرار نیست همه توپ ها در زمین مدیریت شهری بیفتد!

علی ترکاشوند افزود: شورا و شهرداری تنها یک ضلع از اضلاع حمایت از توسعه ورزشی هستند اما متاسفانه دیگر نهادها به دلایل مختلف از بار مسئولیت شانه خالی کرده و انتظار دارند که شهرداری هم بستر ورزش های همگانی را مهیا کند و هم در خدمت مطالبات هیات های ورزشی و فراتر از آن قهرمانان و مدال آوران باشد.

این مسئول شهری تصریح کرد: متاسفانه نگاه برخی به مدیریت شهری، خزانه ای ایست که هر چقدر از آن هزینه  شود، خالی نمی شود و از این رو، تا صحبت از نیاز به اعتبارات پیش می آید، بلافاصله نگاه ها به سمت مدیریت شهری می چرخد حال آنکه حقیقت امر چیز دیگری ایست و ما باید با یک بودجه محدود به رتق و فتق امور یک کلانشهر دو میلیون نفری آن هم در بیخ گوش تهران بزرگ بپردازیم.

اگر… سازمان فرهنگی، ورزشی منحل می شود!

وی با اشاره به اینکه وقتی اداره‌کل ورزش و جوانان به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کند، شهرداری نباید متحمل وظایف آنان شود، خاطرنشان کرد: باید میزان مناسبی برای کمک به هیئت‌های ورزشی درنظر گرفته و اجرا شود؛ در غیر این صورت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری به طور کلی لغو شود.

آخرین پازل اظهار نظر مسئولان شهری درباره توسعه ورزشی و نحوه حمایت از این حوزه مربوط به رئیس کمیسیون فرهنگی است؛ سعید فیروزگاه می گوید که اداره ورزش و جوانان تعرفه باشگاه های ورزشی را به صورت غیر منطقی افزایش داده و در نتیجه چشم مردم به سالن های تحت پوشش مدیریت شهری دوخته شده است.

او پیشنهاد می کند که از این پس حمایت مالی مدیریت شهری از نهادهای دولتی منوط به بررسی نحوه خدمات رسانی (کمی و کیفی) آنان به شهروندان گردد تا اداراتی که در عمل به وظایف ذاتی از عملکرد مناسبی برخوردار نیستند، در اولویت دریافت حمایت قرار نگیرند.

فیروزگاه اظهار داشت: به هر حال ورزش از جاذبه های خاصی برای مردم بویژه جوانان برخوردار است و از گرایش آنان به سمت اعمال منافی قانون جلوگیری می کند و از این رو، باید در نظر بگیریم که حمایت از هیات های ورزشی و مجموعه های فعال در این حوزه جای دوری نمی رود و در واقع نوعی سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی است.

آنچه در فوق خواندید، بخشی از نظرات مسئولان شهری کرج در حوزه حمایت از توسعه و اعتلای ورزشی در این کلانشهر بود که قطعا در اتخاذ سیاست های مدیریت شهری لحاظ خواهند شد و امید است دیگر نهادهای مکلف به حمایت از هیات های ورزشی نیز از لاک روزمرگی بیرون بیایند و با عمل به وظایف ذاتی، به مطالبات گروه های ورزشی و قهرمانان پاسخ مثبت گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *