• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۸:۴۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

کولیوند:مجلس نهم نقش تعیین کننده ای در اجرای صحیح برجام و لغو تحریم ها داشت

Byrotit

فوریه 16, 2016

روتیتر: جواد کولیوند ؛ بیشتر از آنکه تبلیغ کند کار می کند ، پیگیری مشکلات مردم ، مسایل ملی، اشراف کامل به مهمترین موضوعات محلی و ملی و فرا ملی، او نیز همچون عزیز اکبریان در دسترس ترین نمایندگان به شمار می رود .
همراهی او با عزیز اکبریان مثال زدنی است . همچون عملکردش ، به اکثر امور مسلط است ، فعال و صبور همچون دیگر همکارش .
او از طراحان تصویب برجام در مجلس به شمار می رود ؛ کاری کارستان که شاید کمتر به ابعاد ملی و فراملی و آینده آن پرداخته شده است .
چرا که تصویب برجام در مجلس اگر نبود تمام زحمات ۳ ساله تیم دولت بی نتیجه و ناقص می ماند اما مجلس همصدایی در کشور را برای اجرای قاطعانه برجام تکمیل کرد و اقدامی تاریخی انجام داد تا نسل ها بعد نیز از دستاورد نظام و رهبری و ملت که مجلس پازل آخر اما موثر آن بود صحبت و تقدیر کنند .
بخش نخست مصاحبه با دکتر محمد جواد کولیوند را در شماره پیش تقدیم کردیم در این شماره بخش دیگری از گفتگو با وی را منتشر می کنیم . با ما همراه شوید.
***
او معتقد است اگر مجلس برجام را تصویب نمی کرد به این سادگی ها دولت نمی توانست برجام را به سرانجام برساند اما مجلس پیام مقام معظم رهبری و صبوری ملت همیشه در صحنه ایران را به خوبی دریافت و با تصویب برجام زمینه اجرای کامل آنرا از سوی ایران فراهم کرد
شما بعنوان یک دیپلمات سابق و کسی که در حوزه ی دیپلماسی فعالیت داشته اید، نگاهتان نسبت به ایران پس از بحث برجام چگونه است؟ بطورکلی برآورد شما از فضای پسابرجام چیست؟ و در چشم انداز دیگر، لغو تحریم ها و توافق هسته ای را موفقیت دیپلماتیک دولت می دانید یا اهرم های دیگری را در این قضیه دخیل می بینید؟
به هر شکل ما ۱۴سال مذاکره کردیم. این مذاکرات باید به نتیجه ای ختم می شد تا به فضای کلی کشور مساعدت کند. ما در چند زاویه باید بازنگری داشته باشیم: ۱): در بحث اقتصاد، ۲): در بحث صنایع، ۳): در بخش کشاورزی، ۴): در بخش حمل و نقل و سرآخر، معضلات شهری و اجتماعی.
به هرشکل ۲۰ تا ۲۵درصد تحریم ها و فشارهایی که بر بانک مرکزی، اقتصاد، صنایع و کشاورزی وارد شد عمدتاً نشأت گرفته از تحریم های فلج کننده ی ۳٫۵ تا ۴سال گذشته بوده است. درحال حاضر هم ما در مجموعه ی برجام باید بررسی ای را انجام دهیم.
برجام یا کاملاً بر ضرر ماست، یا کاملاً به نفع ماست و یا برجام هم به ضرر ماست و هم به نفع ما. طبیعتاً در بحث برجام نه می توان گفت کاملاً به ضرر ماست و نه می توان گفت بطورقطع به نفع ماست پس باید بر محور سوم بحث را ادامه داد. در این راستا لازم است لحاظ کنیم که غربی ها از برجام چه می خواهند و ما از برجام چه می خواهیم؟
غرب از این امر، نفوذ را می خواهد و نفوذ در لایه های اجتماعی، سیاست گذاری های داخلی، اقتصادی، فرهنگی، سرمایه گذاری داخلی، صنایع و امور نظامی را مدنظر دارد.
اما ما از برجام چه می خواهیم؟ ما در اجرای صحیح برجام، قدرت اقتصادی می خواهیم، قدرت اقتصادی در حدی که بتوانیم در اقصی نقاط دنیا وارد مذاکره و تعامل شویم و هدف های اقتصادی مان را محقق کنیم.
اقتصاد مقاومتی که مقام عظمای ولایت بارها بر آن تأکید کرده اند، خط مشی مهمی ست. اگر در این مسیر، پایه های اقتصاد را تثبیت و تقویت کنیم، این اساس در کلیه ی مذاکرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی به ما بسیار کمک خواهد کرد.
و اما در پسابرجام: باید دید در این فضا ما بدنبال چه دستاوردی هستیم؟ در این چشم انداز مهمترین هدف ما این خواهد بود که اقتصادمان را بهبود ببخشیم. در این صورت، رونق تازه ای در شاخه های مختلف اقتصادی رخ خواهد داد..
بحث را در حوزه ی اجتماعی ادامه دهیم؛ در عرصه ی بهبود شرایط بانوان چه اقداماتی در مجلس انجام شده است؟ مطالبات زنان از سهم خواهی در مدارهای مدیریتی تا اجرایی، حقوق اجتماعی آنها، موازنه ی جایگاهی جهت هم ترازی با موقعیت مردان و… چقدر دغدغه ی مجلس نهم بوده است؟
در حوزه ی بانوان، چند بحث را در مجلس دنبال کردیم: مورد اول: بحث پیگیری شرایطی بود که عرصه را بر پرستاران تنگ می کرد. تمرکز بر این حوزه درنهایت منجر به لوایحی شد و وزارت بهداشت و درمان را نیز موظف به بهبود شرایط کرد. بحث سختی کار و اضافه حقوق ها را در این مسیر پیگیری کردیم.
کانون مورد تمرکز بعدی ما در مورد وضعیت آموزش و پرورشی ها بود. در این فضا که بالغ بر ۷۵ یا ۸۰درصد مقطع پیش دبستانی و دبستان، با معلمین خانم پوشش داده شده بود، حدود ۲۵هزار مجوز جهت جذب معلمین پیش دبستانی صادر شد. این فعالین فرهنگی که امنیت شغلی نداشتند، مورد حمایت مجلس قرار گرفتند علیرغم اینکه دولت و وزارت آموزش و پرورش مخالف بود و طی این مسیر، بسیاری از معلمین خانم در حال جذب شدن اند.
در رابطه با بانوان در ورزش و جوانان؛ در حوزه هایی که ما هیئت های ورزشی بانوان داشتیم توانستیم امتیازات ویژه ای را از وزارت به مجموعه ی ورزش های همگانی، تخصصی و مدال آور تزریق کنیم؛ این امتیازات در آیین نامه ای که وزارت ورزش و جوانان به مجموعه های تربیت بدنی ابلاغ نمود نیز آمده است.
نکته ی بعدی در باب مسئله ی خانم ها در خانواده است؛ آن ۲۵هزار مجوز، تنها منوط به مربیان پیش دبستانی بود اما در حوزه ی شاغلین دیگر نیز عملکردهایی بوده است. به عنوان مثال: مرخصی زایمان ۳ ماهه به ۶ ماه افزایش یافت. از طرفی همسران آن خانم ها هم می توانند دو هفته از مرخصی باحقوق بدون استحقاقی استفاده کنند. مزایای متعددی نیز در زمینه ی کار این خانواده ها پیش بینی شده است.
در حوزه های فرهنگی مانند گردان های الزهرای بسیج هم فعالیت هایی انجام شده است. و بطورکلی همت ما بر حفظ منزلت زنان و جایگاه اجتماعی آنها بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *