• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۷:۵۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

حضور گسترده مردمی؛ بازتاب انتخابات ایران در رسانه های منطقه

Byrotit

فوریه 27, 2016 #انتخابات

روتیتر: تهران – ایرنا – حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه بازتاب زیادی در رسانه های منطقه داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیل روتیتر به نقل از پایگاه خبری العربیه در گزارشی تمدیدهای مکرر مهلت رای گیری در انتخابات ایران را برجسته کرد و نوشت : ستاد انتخابات ایران ۵ بار زمان رای گیری برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را به دلیل ازدحام جمعیت پشت صندوق های رای تمدید کرد.
این پایگاه خبری با یادآوری اینکه زمان اخذ رای در تهران تا ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه و در برخی دیگر از شهرها تا ساعت ۲۴ تمدید شد، افزود: زمان پایانی اخذ رای ساعت ۱۸ اعلام شده بود، اما در سراسر کشور تمدید شد که این امر برای انتخابات پارلمانی تا این اندازه، در ایران بی سابقه بوده است.
در همین حال، روزنامه لبنانی النهار نزدیک به گروه ۱۴ مارس با بیان اینکه « دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بین جریان های سیاسی وحدت ایجاد کرد»، گزارش داد که تمدید چند باره زمان رای گیری به خاطر اقبال گسترده مردم بود.
النهار که درصدر گزارش مفصل خود با عنوان «روز سرنوشت انتخاب در ایران» تصویری بزرگ از حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در حال انداختن رایشان در صندوق را به نمایش گذاشت، افزود: این انتخابات اولین گزینش مردم ایران بعد از توافق هسته ای بود و اوضاع و شرایط از زمان شروع رای گیری نشان از اقبال گسترده مردم داشت .
النهار با انتشار فرازهایی از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهوری و دیگر مقام های نظام اسلامی، آورد: حضرت آیت الله خامنه ای از نخستین کسانی بودند که رایشان را در صندوق انداختند و تاکید کردند که اقبال گسترده مردم منجر به شکست دشمنان ایران خواهد شد.
دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان همچنین درصدراخبار رسانه های لبنانی مانند روزنامه های السفیر، الاخبار، الجمهوریه ، المستقبل، پایگاه اطلاع رسانی العهد و رادیو و تلویزیون های دولتی و خصوصی لبنان از جمله الجدید قرار گرفت.
در این میان شبکه لبنانی المنار تاکید کرد: ایرانی ها با آزادی کامل در کنار صندوق های رای ایستادند که بسیاری از کشورهای همسایه از آن بی بهره اند.
المنار افزود: در این انتخابات، فرزندان انقلاب اسلامی نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان انتخاب کردند.
این شبکه لبنانی در بخش اخبار خود نحوه اقبال مردم به صندوق های رای را این گونه توصیف کرد: میلیون ها شهروند ایرانی در مقابل مراکز رای گیری صف کشیدند تا نمایندگان خود را از میان رقبا و برنامه های متعدد انتخاب کنند، به ویژه اینکه ایران کشوری مستقل با قدرت هسته ای است و جایگاه ویژه ای در معادلات جهانی و منطقه ای دارد.
«ان.بی.ان» دیگر شبکه تلویزیونی لبنان نیز خبر داد: ایران با مشارکت بالای مردم در این انتخابات، ثابت کرد دمکراسی موجود وارداتی از غرب نیست و ناشی از تاریخ و عقیده مردم است.
این شبکه لبنانی افزود: این مردم ایران هستند که قوای مجریه و قانونگذاری و اعضای مجلس خبرگان را انتخاب می کنند و در تعیین سرنوشت خود و کشورشان نقش آفرین هستند.
در این میان، انتخابات هفتم اسفند ماه به یکی از مهمترین محورهای اخبار و گزارش های رسانه های عراقی تبدیل شد و مهمترین محور گزارش این رسانه ها از این رویداد مهم را بیانات رهبر معظم انقلاب، حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای، تمدید زمان رای گیری و مشارکت جوانان و بویژه زنان و دختران تشکیل داد.
شبکه های العراقیه، العهد، آفاق، الغدیر، البلادی، المسار و الفرات و سایر شبکه های تلویزیونی عراق از روز چهارشنبه با پخش گزارش ها و ترتیب دادن میزگردهای سیاسی ، به موضوع انتخابات در ایران پرداختند.
بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تشویق مردم به حضور در انتخابات و نقش آن در خنثی کردن نقشه های دشمنان، نمایش دمکراسی ، نقش صندوق های رای در زندگی ایرانی ها، اولین انتخابات بعد از توافق هسته ای، تمدید زمان رای گیری، هجوم به صندوق های رای و حضور جوانان عمده ترین تیترها و عناوین رسانه های عراقی در مورد انتخابات ایران بود.
روزنامه الصباح چاپ بغداد در شماره روز شنبه خود تیتر «حضور گسترده ایرانی ها پای صندوق رای» را انتخاب کرد و النهار دیگر روزنامه عراقی عنوان «اولین انتخابات بعد از توافق هسته ای» را برگزید.
الصباح الجدید نیز به حضور گسترده مردمی اشاره کرده و تیتر زد: حضور میلیون های ایرانی پای صندوق های رای بعد از پایان تحریم ها.
خبرگزاری های عراقی نیز در سطحی گسترده بطور پیوسته اخبار و گزارش ها را با انتشار تصاویری از شعبات رای گیری در تهران و شهرستان ها پی گرفتند، بطوری که درساعت های پایانی شب، تیتر بسیاری از اخبار ‘تمدید زمان رای گیری’ بود.
الاتجاه پرس، خبرگزاری های الوقت ، الوطن، ایلاف، موسوعه العراق و بسیاری دیگر از سایت های خبری به موضوع تمدید زمان رای گیری توجه نشان داده و از حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای نوشتند.
خبرگزاری الوطن در این باره نوشت: جوانان ایرانی مشتاقانه پای صندوق های رای رفتند و روز جمعه مشاهده شد که جوانان و از جمله دختران ایرانی برای گرفتن عکس های سلفی در پای صندوق ها با هم مسابقه گذاشته بودند.
یک سایت ویژه مشاهیر و نخبگان در منطقه عربی موسوم به ‘موقع نجومی’ نیز در اشاره به انتخابات ایران با انتشار تصویری از لبخند یک دختر در حال رای دادن، تیتر ‘استقبال گسترده و بزرگ ایرانی ها از انتخابات’ را برای گزارش خود انتخاب کرد.
الاتجاه پرس نیز درگزارشی از انتخابات در ایران نوشت: چه رازی در استقبال ایرانی ها از صندوق های رای نهفته است؟
بازتاب انتخابات ایران در رسانه های عراقی تا آخرین ساعت های جمعه شب ادامه داشت و انتظار می رود روز شنبه سهم بیشتری از صفحات روزنامه ها و فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی را به خود اختصاص دهد.
رسانه های ترکیه نیز انتخابات را به طور گسترده بازتاب داده و آن را به عنوان یک رویداد بسیار تعیین کننده به دنبال بازگشت قدرتمندانه
ایران به صحنه بین المللی با اجرایی شدن برجام ارزیابی کرده اند.
این رسانه ها با اشاره به موفقیت دولت حسن روحانی در نهایی کردن مذاکرات سخت با غرب در خصوص مختومه کردن پرونده هسته ای ایران نزد گروه کشورهای ۱+۵، گفتند که اکنون حسن روحانی و حامیان دولت با امید و گشاده رویی بیشتری به سراغ رای دهندگان ایرانی رفته اند.
رسانه های ترکیه با درج اطلاعیه سفارت کشورمان در آنکارا به نقل از این اطلاعیه نوشتند: امروز مردم ایران یکپارچه با مشارکت و حضوری پرشکوه در پای صندوق های رای در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، نمایشی از اقتدارملی و وحدت را بر گزار می کنند.
در این انتخابات و در منطقه پر آشوب خاورمیانه، ایرانیان در صفوف متحد، حضوری گسترده را برای انتخابی اصلح به نمایش گذارده و بار دیگر حمایت خود را از جمهوری اسلامی و دولت منتخب خود ابراز می نمایند.
بی شک مردم سالاری و برگزاری انتخابات پر شکوه ایران الگوی مناسب برای جهان اسلام و راهنمای برقراری صلح و ثبات در منطقه است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *