• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۲:۱۰

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

پایان نسیه فروشی سوخت به ایرلاین ها:
ایران یکی از ۶ دارنده جهانی دانش فنی ساخت تانکرهای سوخت رسانی است

Byrotit

فوریه 28, 2016 #علی هرندی

روتیتر: مدیر اداره کل سوخت گیری هواپیمایی کشور ایران را یکی از ۶ دارنده جهانی دانش فنی ساخت تانکرهای سوخت رسانی دانست و گفت: هم اکنون سوخت رسانی به هیچ هواپیمایی در کشور پیش از دریافت وجه انجام نمی شود، از این رو روند افزایش بدهی این شرکت ها متوقف شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر، به نقل از وزارت نفت، «علی هرندی» تاکید کرد روند افزایش بدهی شرکت های هواپیمایی داخلی با توجه به روش تازه سوخت رسانی و اخذ هزینه سوخت، متوقف شده است اما با توجه به متغیر بودن رقم دقیق این بدهی هنوز نمی توان میزان آن را اعلام کرد.
مدیر اداره کل سوخت گیری هواپیمایی کشور افزود: در دوران تحریم به دلیل محدودیت های فراوان، توانایی ورود تانکرهای سوخت رسانی به هواپیماها (رفیولرها) به کشور وجود نداشت، از این رو با همکاری شرکت های داخلی به تعمیر اساسی و ساخت رفیولرهای کنونی و تازه اقدام کردیم.
وی افزود: در برخی موارد قدمت رفیولرهای موجود در فرودگاه های کشور به بیش از ٣٠ سال می رسد.
مدیر اداره کل سوخت گیری هواپیمایی کشور اعلام کرد فقط ۶ شرکت بزرگ در دنیا دانش فنی ساخت رفیولرها را در اختیار دارند و ایران با تکیه بر توان بخش خصوصی همزمان با تعمیر اساسی رفیولرهای موجود، دستگاه های تازه ای را نیز ساخت.
هرندی افزود: با حمایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، کشور ما به جمع کشورهای دارنده دانش فنی ساخت رفیولرهای هواپیماهای مسافربری پیوسته است.
وی گفت: از سال ١٣٩٢ تاکنون ١٧ دستگاه رفیولر ٢٠ هزار لیتری و ۶٠ هزار لیتری با قدمتی بیش از ٣٠ سال در کشور ضمن بازسازی کامل از حالت مکانیکی به حالت نیمه اتوماتیک تغییر کرده است.
به گفته وی، امروز در بازار خارجی برای بازسازی هر کدام از رفیولرهای ٢٠ هزار لیتری و ۶٠ هزار لیتری به ترتیب نزدیک به ۲۰ میلیارد و ۳۰ میلیارد ریال هزینه می شود.
مدیر اداره کل سوخت گیری هواپیمایی کشور اعلام کرد هم اکنون در سطح کشور نزدیک به ۵۴ مرکز سوخت رسانی در فرودگاه ها وجود دارد و با استفاده از ١٧٠ تانکرهای سوخت رسان به طور میانگین چهار میلیون تا پنج میلیون لیتر سوخت جت به هواپیماهای مسافربری تحویل داده می شود.
هرندی گفت: تا پیش از تصویب و اجرای برجام، مجموع عملیات پروازی داخلی و خارجی روزانه کشور نزدیک به ۴٠٠ تا ۴۵٠ بود که امروز این تعداد به ۶٠٠ عملیات افزایش یافته است.
به گفته وی، این موضوع لزوم توجه ویژه به زیرساخت های صنعت هواپیمایی کشور در آینده نزدیک را یادآوری می کند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی آبان ماه امسال، میزان بدهی ایرلاین ها به این شرکت بابت تحویل سوخت را نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرده بود.
اواخر بهمن ماه پس از اخذ مجوز از نهادهای بازرسی، تحویل سوخت به دو ایرلاین که بدهی زیادی به وزارت نفت داشتند، متوقف شد.
به گفته مدیران شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بیشتر ایرلاین ها به تسویه بدهی و ارائه تضمین هایی برای پرداخت باقی آن اقدام کردند اما این دو شرکت تکلیف بدهی دو هزار و ۶۵۰ میلیارد ریالی خود را مشخص نکرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *