• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۷:۲۳

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

با حمایت مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای شهر؛
اولین کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست برگزار شد

روتیتر:اولین کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست با محوریت افق های آینده و نگاه به گذشته ICAUCAE 2016 با حمایت مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در محل تالار پژوهشکده هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر، مجید کاویانی، رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی در این جلسه به عنوان اولین سخنران در خصوص نقش کلانشهرها در توسعه ملی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی افزود: امروزه کلانشهرها، شهرهای بزرگی هستند که محل تمرکز جمعیت، قدرت، ثروت، تخصص و پایگاه اجتماعی اقتصادی شده اند و امروزه کلانشهرها به عنوان قلب تپنده توسعه هر کشور به شمار می آیند.

وی کلانشهرهای امروز ایران و به ویژه تهران را به عنوان کانون ثروت و تمرکز سرمایه و تولید در سطوح ملی، منطقه‌ای و حتی جهانی مطرح کرد و گفت: آینده اقتصادی کشور در گرو تحرک ‌بخشی و پویایی اقتصاد کلانشهرها است.

این عضو شورا ادامه داد: همین توسعه باعث از بین رفتن شهرهای کوچک و روستا ها شده است و در واقع ساکنین روستا ها و شهرهای کوچک را برای مهاجرت به کلانشهرها تحریک می کند.

کاویانی به فرایند افزایش شهرنشینی علی رغم لطمه زدن فراوان این پدیده به محیط زیست اشاره کرد و افزود : اکنون به‌ نظر می‌رسد که در کلانشهرها، پدیده ساخت و ساز واحدهای مسکونی افزایش یافته و در موارد بسیاری مشاهده شده است که این ساخت و سازها باعث تخریب محیط زیست شده است و بعد از گذشت چند سال با افزایش جمعیت و پیامدهای ناشی از افزایش جمعیت و به عنوان مثال آلودگی شدید در کلانشهر ها مجبور هستیم برای ایجاد فضای سبز هزینه فراوانی را بپردازیم.

کاویانی، توسعه نابرابر بودجه عمرانی کلانشهر ها نسبت به بودجه عمرانی دولت را یادآور شد و افزود : طبق آمار قبلی تعداد شهرهای ایران از ۲۰۱ شهر در سال ۱۳۳۵ به حدود ۱۴۰۰ شهر در سال ۱۳۹۰ رسیده است. در واقع جامعه ایران جامعه ای شهری شده است، بنابراین توسعه شهرهای کوچک می تواند ضربه گیری برای مهاجرت به کلانشهرها شود و در نتیجه همه شهروندان از حقوق شهروندی تقریبا یکسانی برخوردار خواهند بود.

به گفته وی سرانه خدمات شهری در کلانشهرها فاصله زیادی با سرانه خدمات شهری در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک دارد و عدم تعادل در این زمینه‌ها موجب افزایش مشکلات می‌شود از این رو پیشنهاد می شود دولت در توجه به شهرهای کوچک رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته داشته باشد تا زمینه برای حرکت‌های بزرگ در همه نقاط کشور فراهم گردد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: کلانشهرها تنها زمانی بر توسعه ملی تاثیر مثبت دارند که به خوبی مدیریت شوند و حرکت به سمت تعادل بخشی فعالیت های شهری در حوزه ملی امری ضروری است و توسعه متوازن و برنامه ریزی منطقه ای برای تمامی شهرها لازم و قابل اجراست.

کاویانی عنوان کرد: مرکز پژوهش به عنوان پایگاه علمی و پژوهشی مدیریت شهری، پژوهشگران و متخصصان از موضوعات پژوهشی اساتید و محققین، پایان نامه های دانشجویان در حوزه مدیریت شهری حمایت و همراهی می کند و ابراز امیدواری کرد که با وجود نخبگان و دانش پژوهان شاهد پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان در همه زمینه ها باشیم.

یاد آور می شود، در کنفرانس مذکور اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، پژوهشگران، فعالان حوزه های هنری، فعالان رشته های مرتبط با ساختمان، فعالان محیط زیست، معماران، شهرسازان، مهندسین حیطه های مختلف عمران و سازه، علاقمندان محیط زیست، دانشجویان رشته های ذکر شده، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، صاحب نظران و علاقمندان در تخصص های ذکر شده و اعضای نظام مهندسی، اعضای انجمن های صنفی، اعضای انجمن های علمی، و تمامی دانش پژوهان پنج شاخه اصلی کنفرانس حضور داشتند که استاتید و پژوهشگران در سه بخش به سخنرانی پرداختند و از مقالات و طرح های خود دفاع نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *