• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۸:۲۴

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

پای تهران بر گلوی کرج/افزایش نیترات آب کرج با افزایش انتقال به تهران/جنگ نیترات و ژن در باغ شهر دیروز

Byrotitr

جولای 3, 2014

روتیتر:افزایش میزان انتقال آب رودخانه کرج به تهران که موجب قطع آب ریز این رودخانه به دشت های کرج و شهریار شده است موجب افزایش نیترات موجود در آب آشامیدنی این شهرستان استراتژیک شده است.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر، طی دو سال گذشته میزان آب انتقالی از رودخانه کرج به تهران چندین برابر شده است به نحوی که آب ریز آن از بعد از آبگیر بیلقان به دشت های کرج و شهریار کاملا قطع شده است و این موضوع سبب کاهش میزان آب سفره های زیر زمینی و با لارفتن نا خالصی های آن بویژه نیترات شده است .

افزایش انتقال آب رودخانه کرج به تهران نه تنها سبب افزایش نیترات موجود در آب های آشامیدنی کرج شده است بلکه سبب افزایش خشک شدن باغات کلاک ، کرج ، سرحد آباد ، شهریار و غیره شده است چراکه باقی مانده آب رودخانه کرجبعد از آبگیر بیلقان به دشت های جنوب شهرستان کرج انتقال می بیافت و سبب تغزیه سفره های زیر زمینی و باغات موجود در این مسیر شده است .

طی دو سال گذشته اما با افزایش انتقال آب رودخانه کرج به تهران نه تنها موجب افزایش خشک شدن باغات منحصر به فرد کرج و کاهش کمی آب آشامیدنی کرج و افزایش برداشت ها از آب های زیر زمینی شد بلکه موجب شده است تا میزان نیترات موجود در آب های زیر زمینی کرج به دلیل آنچه می توان برداشت و انتقال بی رویه اب رودخانه کرج به تهران نامید ف به شدت افزایش یابد.

یک منبع آگاه ضمن تایید این خبر اضافه کرد : مسوولان برای زیر سوال نرفتن عملکردشان از بیان این واقعیت خودداری می کند اما هر فردی می تواند با آزمایش آب شرب بسیاری از مناطق شهرستان کرج به این موضوع پی ببرد.

وی که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد: افزایش نیترات موجب جهش ژنتیکی و عقب افتادکی کودکان و نوزادان در حال تولد می شود .

این مسوول ادامه داد علاوه بر این مهم خشک شدن تدریجی باغات کرج به دلیل قطع کامل پس ریز آبگیر بیلقان از دیگر مواهب انتقال اب کرج به ترهان است.

وی تصریح کرد:بر اساس قانون و عدالت اجتماعی می بایست آب رودخانه کرج بعد از امین نیازهای حداقلی این کلانشهر در حوزه آب آشامیدن و آب شرب به تهران انتقال یابد که متاصفانه این موضوع بع هیچ عنوان رعایت نمی شود و ما امروزه شاهد هستیم که نه تنها نیاز کرج از رودخانه کرج تامین نمی شود بلکه سهم دو درصدی آن نیز در حال حاضر قطع شده است و این موضوع سبب جیره بندی آب در بسیاری از مناطق کرج شده است .

علاوه بر تاکیدات صریخح این مسوول تداوم این موضع سبب افزایش این تصور در بین شهروندان ومسوولان کرج می شود که نگاه تهران به آنها نگاهی از نوع شهروندان درجه ۲ و در دایره نا عدالتی و بی تدبیری است . چراکه بر اساس عدالت نمی توان بدون تامین نیازهای آبی مردم کرج آب رودخانه کرج را به تهران انتقال داد.

امروز جنگ نیرتات و ژن ها شاید حداقل نامی است که می توان بر وقایع ماحصل انتقال غیر کارنشاسانه آب رودخانه کرج به تهران نهاد. نیتراتی که در خوشبینانه ترین شرایط زمینه های جهش ژنی را در کودکانی رقم می زند که امرو مادران و پدرانشان به ناچار زیر بار زور تهران این پایتخت تمام نشدنی آبی را می آشامند که همه چ

یر دارد جز سلامت…

بر این اساس امید می رود که مسوولان دولت تدبیر وامید بویزه رییس جمهور فهیم با ورود قاطعانه و در عین حال عادلانه  به این موضوع مانع از گسترش حس و تفکر  رفتارهای نا عادلانه مسوولان نسبت به مردم کرج در اذهان عمومی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *