• خرداد ۲۸, ۱۴۰۳ ۰۴:۱۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

کاهش هزینه های جاری و افزایش هزینه های عمرانی؛ شهر رو به توسعه

Byrotit

مارس 12, 2019

روتیتر: طی روزهای اخیر لایحه بودجه ۹۸ شهرداری کرج پس از ساعت ها کارِ کارشناسی توسط نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مصوب شد.
به گزارش روتیتر: در مجموع بودجه پیشنهادی ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومانی شهرداری کرج برای هزینه و درآمد این نهاد در سال آینده با افزایش ۵۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومانی به مرز ۲ هزار و ۵۰۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان رسید و با احتساب ۳۰۰ میلیارد تومان صکوک که اعضاء با آن مخالفتی نداشتند، سرجمع هزینه ها و بودجه مصوب سال ۹۸ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان می باشد.
  با نیم نگاهی به کاهش هزینه های جاری و افزایش هزینه های عمرانی در روند بررسی و تصویب بودجه ۹۸ می توان دریافت که رویکرد و اراده نمایندگان مردم توانمندسازی و تحرک و پویایی بیشتر شهرداری کرج است تا شاهد تکمیل پروژه های نیمه تمام و توجه به مباحث مهمی همچون محیط زیست، حمل و نقل عمومی، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و محرومیت زدایی باشیم.
  نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی، تملک اراضی و املاک مورد نیاز، احداث سراهای محله، سالن های ورزشی، پارک های محله ای، پارکینگ های عمومی و طبقاتی، تکمیل تقاطعات غیرهمسطح، ایجاد مسیرهای پیاده راه و پیست دوچرخه سواری، احداث میدان مرکزی میوه و تره بار، احداث ترمینال مرکزی و تعریف پروژه های توسعه فضای سبز و جنگلکاری بخشی از رویکردهای بودجه ۹۸ شهرداری کرج است که با نظارت عالیه نمایندگان مردم عملیاتی می شود.
  با عنایت به اینکه بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمدها از طریق فروش اموال غیرمنقول و درآمد حاصله از جرائم ماده صد می باشد که از درآمدهای غیرکوششی و ناپایدار است، می بایست تدبیری اندیشه شود تا از حجم این درآمدها کاهش یابد. شایان ذکر است کسب درآمدهای ناپایدار امکان برنامه ریزی برای پروژه های بلندمدت و زیرساختی را با محدودیت مواجه خواهد ساخت.
  در بررسی بودجه هزینه ای شهرداری در بودجه ۹۷ و برای اولین بار در تاریخِ این نهاد، فصل هزینه های جاری صرفاً افزایش ۳ الی ۴ درصدی را تجربه کرد و به نسبت مجموع ۵ سال قبل افزایش خاصی نداشت. در سال ۹۸ نیز بودجه هزار و ۱۰ میلیارد تومانی برای هزینه های جاری پیشنهاد شد که به نسبت بودجه ۹۷ رشد ۲۰ درصدی را نشان می داد اما پس از چکش کاری و بحث و تبادل نظر این رقم با حدود ۹۰ میلیارد تومان کاهش به ۹۲۰ میلیارد تومان رسید و رشد ۱۰ درصدی به نسبت سال ماقبل تر داشت.
  دوره کنونی شورای اسلامی شهر کرج در موعد قانونی موفق به تصویب بودجه سالانه شد، همچنین تباصر بودجه پس از ساعت ها کارِ کارشناسی توسط نمایندگان مردم احصاء گردیدند تا مسیر حرکت شهرداری در حوزه های اجرایی در ادامه مصوبات و سیاست های نمایندگان مردم باشد؛ شفاف سازی در حوزه های مالی و اداری، صرفه جویی و کاهش هزینه ها، تقویت محله محوری، محرومیت زدایی، افزایش هزینه های عمرانی و کاهش هزینه های جاری و احداث سالن های ورزشی و سراهای محله از رگه های قابل مشاهده در بودجه مصوب است.
  امید است شهرداری کرج با رویکرد ایجاد منابع پایدار درآمدی و عدم اتکا به درآمدهای شکننده و غیرشفاف بتواند ظرفیت های درآمدی را به شکوفایی برساند، برای وصول چک های وصول نشده برنامه ریزی کند، برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فرش قرمز پهن کند، برای اراضی قابل فروش بارگذاری مناسب نماید و به سمتی حرکت کند که بودجه پیش بینی محقق گردد و به ویژه پروژه های عمرانی به سرمنزل مقصود برسند.
  حسین محمدی رئیس کمیته بررسی هزینه های جاری بودجه ۹۸ می گوید: «در بودجه هزینه ای سال ۹۸ در بخش حقوق و مزایا افزایش ۱۵ درصدی، در فصل هزینه های اداری افزایش ۱۳٫۵ درصدی، در فصل هزینه های سرمایه ای کاهش ۲۵ درصدی و در فصل هزینه های انتقالی افزایش یک درصدی را شاهد بودیم و مقرر گردید تا شهرداری در حوزه مالی و اداری و در راستای ایجاد انگیزه در بین کارکنان و تحقق عدالت در پرداخت ها لایحه ای به شورای اسلامی شهر ارسال کند و پس از آن پرداخت های مرتبط با پرداخت فوق العاده، اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، حق تلاش، حق پاداش و غیره ساماندهی می شود و سیرِ سلیقه ای نخواهد داشت.»
  غدیر مهدوی کلیشمی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ شورای اسلامی شهر کرج نیز معتقد است؛ «همچنین در فصل های درآمدی بودجه ۹۸ شهرداری کرج جذب ۵۶۰ میلیارد تومان از محل جرایم ماده صد (تخلفات ساختمانی) پیش بینی شده که در واقع ناپایدارترین درآمدِ ممکن به شمار می رود. در صورت بازنگری اساسی در طرح تفصیلی و رفع مغایرت های آن می توان تا حد امکان این درآمدهای برون زای حاصل از تخلفات را به درآمدهای مثبت ناشی از صدور پروانه تبدیل کرد. ما باید درآمدهای غیرشفاف و غیرواقعی و غیراقتصادی را به درآمدهای واقعی و شفاف تبدیل نماییم.»
  فرج اله ایلیات رئیس کمیته درآمدی شورای اسلامی شهر کرج در تشریح علل افزایش بودجه به مرز ۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان می گوید؛ «در هر روی با حضور شهردار محترم و معاونین وی در جلسات کمیته درآمدی و دفاع از لایحه بودجه و تقاضا برای ایجاد امکان بیشتر جهت درآمدزایی، مباحث خوبی شکل گرفت و در نهایت به بودجه مصوب ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی رسیدیم. نگرش و رویه شورای اسلامی شهر در بررسی و تصویب بودجه گرایش به کاهش هزینه های جاری و افزایش هزینه های عمرانی بود که در تغییرات اعمال شده بر روی اعداد و ارقام کاملاً محسوس است. البته شهرداری کرج در ماه های پایانی سال ۹۷ تحرک خوبی به حوزه درآمدزایی نقدی بخشید و اگر درآمدهای حاصل از فروش املاک نیز محقق می گردید، امکانِ یک رکوردشکنی مبنی بر جذب بالای ۹۰ درصد بودجه میسر می شد.»
  مهدی حاجی قاسمی رئیس کمیته عمرانی کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج نیز می گوید: «رویکرد شورای شهر تکمیل طرح های نیمه تمام و آغاز پروژه های جدید عمرانی است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *