• خرداد ۲۸, ۱۴۰۳ ۰۵:۱۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

وحدت و همدلی کلید توسعه شهر/امید را از مردم نمی گیریم

Byrotit

اکتبر 8, 2018

روتیتر:نباید اجازه دهیم بخش ۷۰ درصدی شهر از رایی که داده اند پشیمان شده و به این باور برسند که تلاش ها برای تغییر بی فایده است.

 

به گزارش روتیتر:  همین چند ماه پیش بود مردم در کرجی‌ که صدای واحدی در آن شنیده نمی‌شود، یکدست شده و برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان شهری پای صندوق‌ها رفته و به لیست امید رای دادند. مردم در انتخابات قبلی شورای شهر امیدوارانه پای صندوق‌های رای آمده‌اند و کسانی را انتخاب کردند که از اصلاحات و تغییر برای ساماندهی وضعیت آشفته شهر دم می‌زدند.

شورای پنجم با شعار امید کار خود را شروع کرد ولی قدم از قدم برنداشته بود که ساز ناکوک اختلافات نواخته شد. این اختلاف و ناهمگونی‌ها در انتخاب شهردار کرج به اوج خود رسید و اعضای این شورا نتوانستند یَد واحده‌ای برای انتخابی واحد شوند. هر چند وجود اختلاف سلیقه و تفاوت خط مشی سیاسی و گفتمانی بین اعضای یک نهاد امری طبیعی است و نباید از آن ترس و واهمه‌ای داشت، اما اگر این امر از حد خود فراتر رود، تبدیل به چالش و بحران می‌شود و مدیریت آن چندان ساده نخواهد بود.

مردم با امید به تغییر پای صندوق های رای حاضر شدند
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به این‌که شورای پنجم نتوانسته آن طور که باید و شاید انتظارات مردم را برآورده کند، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایلی که مردم به اعضای کنونی شورای شهر کرج که در قالب لیست امید در انتخابات شرکت کرده بودند رای دادند، این بود که فکر می کردند این افراد می‌توانند حقوق شهروندی آنان را احقاق کنند و در راستای حل مشکلات شهر گام‌های جدی بردارند.

فریده بزنی بیرانوند ادامه داد: مردم قبل از روی کار آمدن شورای پنجم امید چندانی برای اصلاح امور و پیگیری مطالباتشان از سوی اعضای پارلمان شهری نداشتند و تصور می‌کردند با رای دادن به لیست امید همه چیز تغییرخواهد کرد و مطالبات به حقشان به درستی پیگیری خواهد شد.

وی افزود: شهروندان کرجی مردمی قانع و همراه هستند و همواره دوشادوش مسئولان حرکت کرده و در تمام صحنه‌ها حضوری پررنگ داشته‌اند. این مردم در دوره‌های مختلف با شرکت در انتخابات نشان داده اند که پشت نظام ایستاده‌اند و به هیچ وجه اجازه سو استفاده به دشمنان را نمی دهند.

این عضو در ادامه با اشاره به عدم پاسخگویی به نیازهای مردم توضیح داد: هرچند مطالبات شهروندان کرجی مطالباتی عام است و نیازها و منافع شخصی در آن رنگ و بویی منافع ندارد ولی متاسفانه مسئولان مدیریت شهری تا کنون به همین مطالبات هم پاسخ درستی نداده اند و این امر باعث شده امید مردم برای بهبود اوضاع به ناامیدی تبدیل شود.

امید رفته باز نیامد…
بزنی بیرانوند اظهار کرد: مردم فکر می‌کردند با روی کار آمدن شورای پنجم امید از دست رفته باز می‌گردد و بعد مدت‌ها خون تازه ای در رگ‌های شهر جریان می‌یابد ولی متاسفانه اوضاع آن طور که پیش بینی می‌شد پیش نرفت.

وی ادامه داد: عملکرد یک ساله شورای پنجم نشان می‌دهد تنها وجود ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … برای توسعه همه جانبه یک شهر کافی نیست و تا زمانی‌ که تصمیم گیرندگان در مجموعه مدیریت شهری یک دل و همسو نباشند این سرمایه‌ها محکوم به فنا هستند.

عضو شورای شهر کرج گفت: متاسفانه کرجی‌ها برای پیگیری ابتدایی ترین مطالبات خود با مشکل مواجه بوده و با درهای بسته روبه رو می‌شوند.

بزنی بیرانوند با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم مردم از رای خود پشیمان شوند، توضیح داد: در انتخابات‌ گذشته درصد زیادی از قشر متوسط و ضعیف شهر پای صندوق‌های رای حاضر شده و به لیست امید رای دادند. واقعیت این است در اکثر انتخابات همین گروه بوده اند که در صحنه حضور یافته و به امید بهتر شدن اوضاع برگه رای خود را درون صندوق انداخته اند چون قشر مرفه به دلایل شرایط خاص زندگی چندان به این آمدن ها و رفتن ها وابسته نیست و کمتر در انتخابات مشارکت دارد. با این اوصاف نباید اجازه دهیم بخش ۷۰ درصدی شهر از رایی که داده اند پشیمان شده و به این باور برسند که تلاش برای تغییر بی فایده است.

اعضا خود را جای مردم بگذارند
این مسئول اضافه کرد: بدون شک اگر هر یک از اعضای شورای شهر خود را جای مردم‌ گذاشته و نسبت به رفع دغدغه آن ها احساس مسئولیت می‌کردند، الان شهر وضعیت بهتری داشت و گلایه‌های مردمی هم کمتر می‌شد.

بزنی بیرانوند خاظر نشان کرد: چرا مردم با مراجعه به شورای شهر باید با درهای بسته اتاق اعضا مواجه شوند و برای ملاقات با آن ها در راهروها سردرگم باقی بمانند؟

وی گفت: چرا مردم در دولت الکترونیک باید برای گرفتن یک پروانه ساده روزها دوندگی کنند و از این اتاق به آن اتاق پاس داده شوند و در نهایت هم کارشان به درستی انجام نشود؟

خزانه دار  اسلامی شهر کرج افزود: علی رغم طرح‌ها و پروژه‌هایی‌که در طول سال‌های قبل در این شهر اجرا شده، کرجی ها هنوز آرزوی بهره مندی از بدیهی‌ترین امکانات را در دل دارند و به دنبال احقاق ابتدایی‌ترین حقوق خود هستند.

وی توضیح داد: شرایط موجودحق شهروندان کرجی نیست و همه مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند.

عضو شورای شهر کرج ابراز کرد: تا اعضای شورای شهر همدل و همفکر نباشند نمی توانند اهداف پیش بینی شده برای توسعه شهر را به درستی محقق کنند.

نباید برخورد سلیقه ای بر شورا حاکم شود
وی با اشاره به این‌ که در حال حاضر به نظر می رسد فرهنگ سلیقه ای در شورا حاکم شده ،گفت: تا زمانی‌ که اعضا در برخورد با مسایل سلیقه ای عمل کنند و به جای تفکر جمعی خود را محوریت امور بدانند وضعیت تغییری نخواهد کرد و باری از دوش شهر و مردم برداشته نمی‌شود.

وی اظهار کرد: بدون شک برخورد جزیره ای اعضا با مسائل نتیجه‌ای جز ناامیدی مردم و از دست رفتن اعتماد آن ها به مجموعه مدیریت شهری نخواهد داشت.

عملکرد شورای پنجم رضایت بخش نیست
بزنی بیرانوند با اشاره به عملکرد شورای پنجم افزود: بدون شک اگر بخواهیم گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای شورای پنجم به ارایه دهیم، شرمنده مردم خواهیم شد چون در طول یکسال گذشته شورای شهر عملکرد قابل قبولی نداشته است. طی این مدت شاهد بهره برداری از پروژه‌هایی بودیم که در دوره چهارم کلنگ زنی شده و در حقیقت دستاورد شورای قبلی محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: اعتراف به عملکرد نامناسب شورای پنجم شاید برای عده زیادی خوشایند نباشد ولی ما به عنوان نمایندگان مردم باید شجاعت داشته و از بیان حقایق طفره نرویم چون مردم آگاه تر از ما هستند و آنچه در جریان است را به خوبی درک می‌کنند.

منافع شهر و مردم در انتخاب شهردار اولویت دارد
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به موضوع انتخاب شهردار اظهار کرد: طی یک سال گذشته چندین نفر به عنوان شهردار از سوی شورای شهر انتخاب شدند که اغلب آن ها برای مدتی به عنوان سرپرست فعالیت داشته ولی به دلایلی تایید نشدند.

وی افزود: یارگیری برای انتخاب شهردار به ضرر شهر تمام می‌شود بنابراین تمام ۱۳ نفر شورا باید توجه به منافع شخصی را کنار گذاشته و برای منافع مردم فرد توانمندی را به عنوان گزینه تصدی شهرداری معرفی کنند.

وی توضیح داد: اینکه اعضای شورای شهر در گروه‌های چند نفره و پشت درهای بسته فرد برای شهردار شدن شخص خاصی تصمیم بگیرند نتیجه بخش نخواهد بود.

این مسئول گفت: شهردار کرج باید با رای همه اعضا و بر مبنای اصول تعهد، تخصص، درستکاری و توانمندی انتخاب شود.

انتخاب شهردار اولویت شورا است
بزنی بیرانوند اظهار کرد: انتخاب شهردار در حال حاضر مهمترین اولویت شورا است و در این فرایند نباید از این حقیقت گذشت که ما شورای شهر هستیم نه شورای شهردار.

وی ادامه داد: بدون شک اینکه شورای شهر نتوانسته در انتخاب شهردار به اتفاق نظر برسد ماهیت آن را زیر سوال می برد و از اعتماد مردم کم می‌کند.

عضو شورای شهر کرج گفت: در فرایند انتخاب شهردار باید نگاه‌های جانبدارانه کنارگذاشته شود و گزینه هایی معرفی شوند که به جای میز ریاست به مردم و مشکلات شهر فکر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *