• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۲:۴۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

نوروز در سرزمین اساطیری:
رخ نمایی سیستان و بلوچستان با همه داشته هایش

Byrotit

مارس 17, 2016 #زاهدان, #نوروز

روتیتر: زاهدان- سیستان و بلوچستان از دیرباز خاستگاه کهن ترین نمادهای فرهنگ ایرانی بوده و با داشتن دهها اثر باستانی و تاریخی بزرگ و کوچک و فرهنگ غنی، اکنون با داشته هایش هموطنان را به ویژه در ایام نوروز به سوی خود می خواند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر، سیاحت یا توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی شناخته می شود، هر چند که در سال های اخیر شامل هر نوع مسافرتی شده و افراد به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج می شوند.
سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع از پیکره ایران اسلامی، متمدن به فرهنگ است که سیر و سیاحت در طبیعت، تاریخ و سرگذشت اجتماعی اقوام و آثار تاریخی، فرهنگی، اساطیر و مشاهیر آن از نزدیک، ایرانی را به شناخت بیشتر از خود و غیر ایرانی را به شناخت از اندیشه و فکر فرزندان این مرز و بوم در گذر زمان می رساند.
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با گستره ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع معادل ۱۱٫۵درصد مساحت کشور با بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت از مناطق بکر و زیبای گردشگری محسوب می شود که همه ساله در نوروز پذیرای شمار زیادی از هموطنان است.
این استان از شمال به خراسان جنوبی، از غرب به کرمان و هرمزگان، از جنوب به دریای عمان و از شرق به دو کشور افغانستان و پاکستان محدود می شود، آب و هوای استان از نوع بیابانی و حداکثر دمای سالانه آن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد.
**جاذبه های تاریخی سیستان و بلوچستان
شهرسوخته در شمال سیستان و بلوچستان دارای قدمتی بیش از پنج هزار ساله است و در دوران خود آنقدر توسعه یافته بوده که به برخی پیشرفت های پزشکی رسیده به طوری که یکی از مصادیق بارز آن کشف چشم مصنوعی در یکی از گورها و جمجمه جراحی شده در گور دیگری از این شهر باستانی است.
این شهر به عنوان نخستین محوطه باستانی ایران، اوایل تیرماه سال گذشته در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در دوحه قطر در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
کوه خواجه مجموعه ای از آثار دوره های مختلف تاریخ اسلام شامل آتشکده، قلعه های خشتی، راه ها و دالان های قدیمی، چند زیارتگاه، قبور سنگی، کاخ و شهری کوچک، دالان گالری و آثاری به نام های کک کهزاد، ارگ چهل دختر، قلعه کافران، اتاق بی باد، ارگ سرسنگ، زیارت خواجه غلطان، آرامگاه آسیابان و پیرگندم بریان در ۲۵ کیلومتری شهر زابل واقع شده است.
قلعه مسکونی و تدافعی بمپور با ساخت خشتی و گلی متشکل از قسمت های ارگ نشین، حاکم نشین و عامه نشین، قلعه ناصری با ساختی نظامی واقع در شهر ایرانشهر، قلعه زیبای سب واقع در شهر سوران (نزدیکی سراوان) با ساخت خشتی و گلی به عنوان یکی از سالم ترین قلعه های تاریخی بجامانده از دوره اسلامی، قلعه کنت متعلق به دوران افشاریه واقع در شهرستان سوران، آرامگاه سید غلام رسول در بافت قدیمی شهر بندری چابهار و روستای تیس با جاذبه های گردشگری فراوان در هشت کیلومتری شمال غرب این شهر از مهمترین آثار تاریخی استان محسوب می شوند.
دهانه غلامان به عنوان بقایای شهر عظیم از روزگار هخامنشیان واقع در دو کیلومتری روستای قلعه نو از توابع شهرستان زهک، قلعه خشت و گلی حیدر آباد واقع در حومه شرقی انتهای خیابان سرباز شهرستان خاش، قبرستان هفتاد ملا با حدود ۵۰۰ متر مربع وسعت واقع در بخش شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه، قلعه مهم و باستانی نیکشهر، گورستان پنج هزار ساله اسپیدژ واقع در شهرستان ایرانشهر، گورستان هفت هزار ساله کشیک در شهرستان نیکشهر و زاهدان کهنه بقایای شهر سیستان دومین دارالحکومه و پایتخت سیستان بزرگ در دوران اسلامی در شهرستان زهک از دیگر آثار تاریخی سیستان و بلوچستان است.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی آثار باستانی و تاریخی و گردشگری در سالهای اخیر تلاش گسترده ای را برای معرفی و شناساندن توانمندیها و ظرفیت های فراوان این استان در حوزه های گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی انجام داده است.
سفر افزون بر دو میلیون مسافر نوروزی در نوروز ۹۴ به سیستان و بلوچستان نشان دهنده افزایش روز افزون سفرهای تفریحی و گردشگری به این استان است؛ با فرا رسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی ایرنا مرکز این استان در میزگردی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونان این اداره کل و کارشناسان رسانه ای به بررسی وضعیت استان و آمادگی های انجام شده برای میزبانی از مسافران نوروزی پرداخته است.
**سیستان و بلوچستان ناشناخته برای بیشتر گردشگران داخلی و خارجی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این میزگرد گفت: این استان به دلیل دوری از مرکز کشور و نبود زیر ساخت های مناسب ریلی، دریایی و هوایی هنوز برای بیشتر گردشگران خارجی و داخلی ناشناخته مانده است.
کامبیز مشتاق گوهری اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با قدمت تاریخی طولانی از زمان قاجاریه تاپیروزی انقلاب اسلامی در عقب ماندگی تاریخی قرار گرفته و نتوانسته داشته های خود را در تمام ابعاد میراث فرهنگی به خوبی عرضه کند و زیر ساخت های این منطقه نیز رشد نداشته است.
وی گفت: زیرساخت ها در این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رو به رشد نهاده اما به دلیل همان عقب ماندگی تاریخی نتوانست جایگاه خود را همتراز با دیگر استانهای کشور پیش ببرد.
وی بیان کرد: مهمترین عاملی که سبب شده تا استقبال گردشگران و توریست به این منطقه کم شود عدم زیر ساخت های مناسب است که این روند با وجود خدمات گسترده ای که دولت های بعد از انقلاب اسلامی داشتند هنوز مشهود است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک میراث فرهنگی و گردشگری استان به دنبال ثبت بیشتر میراث فرهنگی و تاریخی در این منطقه است تا بتواند با ثبت آثار گذشتگان توریست بیشتری را به استان داشته باشد.
**نیازمند عزم ملی برای شناخت جاذبه های تاریخی و گردشگری سیستان و بلوچستان
مشتاق گوهری اظهار داشت: برای شناخت از جاذبه ها و موقعیت بکر این استان عزم ملی با هماهنگی همه دستگاهها نیاز است.
وی تصریح کرد: نقش رسانه ها در معرفی جاذبه های گردشگری و توریستی سیستان و بلوچستان هنوز برجسته نیست که باید از آن به خوبی استفاده کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: این استان نقطه به نقطه آن سرشار از آثار باستانی و تاریخی است که هنوز اطلاع رسانی درستی از آن صورت نگرفته است.
گوهری بیان کرد: ساخت فیلم ها و سریالهای منفی دوران گذشته از سیستان و بلوچستان سبب کمرنگ شدن حضور توریست و گردشگر به این منطقه شده بود که هم اینک درحال رفع اثرات مخرب آن هستیم.
**برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه در سیستان و بلوچستان
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه همزمان در ۱۲ استان کشور از ۲۵ تا ۲۹ اسفند درشهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار برگزار می شود.
گوهری اظهار داشت: نوروزگاه با هدف احیای سنت های قدیمی و تقویت وحدت اقوام ایرانی در ۱۲ استان کشور اجرا می شود که سهم سیستان و بلوچستان بیشتر از دیگر شهرهای کشور است.
** سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری سال ۹۶
وی گفت: براساس توافق انجام شده استاندار سیستان و بلوچستان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصویب شده تا این استان که تاکنون ناشناخته مانده به عنوان مقصد گردشگری داخلی و خارجی سال ۹۶ در نظر گرفته شود.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان مکان های دیدنی بسیاری دارد که نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می کند که با این توافق استان متحول می شود.
**شاهنامه خوانی در سیستان و حفظ سنت بهارگاه در بلوچستان دو جشنواره نوروز آتی
وی گفت: شاهنامه خوانی در سیستان که آوازه آن به بلندای تاریخ کشور و حتی جهان با نام رستم دستان است می تواند برای شناخت میراث کهن در سیستان و بلوچستان کمک کند.
وی ادامه داد: بهارگاه بلوچستان نیز جشن آیینی است که بخش عمده ای از مناطق جنوب استان تا رود سند پاکستان و در کشمیر آیین نوروز برگزار می شود.
وی گفت: احیای دوباره بهارگاه می تواند پیوند بین ایران با سایر کشورها از جمله هند و پاکستان را مستحکم تر کند.
**حفظ بافت های سنتی در روستاهها مهاجرت معکوس به دنبال دارد
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: حفظ بافت های سنتی در روستاههای این استان مهاجرت معکوس به دنبال دارد و برای جذب گردشگر باید خانه ها با سبک قدیمی بازسازی و نوسازی شوند.
گوهری بیان کرد: ایجاد اقامتگاه در خانه های روستایی سبب جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می شود که این موضوع یکی از برنامه های مهم این اداره کل است.
** سیستان و بلوچستان از نگاه توریست های خارجی
وی بیان کرد: برای گردشگران خارجی از جمله اتباع کشورهای آسیایی و اروپایی به دلیل برخی نا امنی ها در گذشته، سیستان و بلوچستان خط قرمز بوده است.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای معرفی استان درصدد ایجاد فرصتی به منظور سفر سفرای کشورهای آسیایی و اروپایی و دیدن جاذبه های گردشگری و تاریخی هستیم تا این منطقه از قرمز به سفید تبدیل شود.
گوهری بیان کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ امنیتی از بیشتر استانهای کشور امن تر شده است که باید با ابزارهای تشویقی گردشگران داخلی و خارجی را به این استان سوق داد.
** ایجاد ۱۲ هزار شغل در حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: براساس توافق انجام شده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استانداری استان مقرر شده تا ۱۲ هزار شغل در حوزه صنایع دستی با اعتبار ۱۲۰۰میلیارد ریال ایجاد شود.
گوهری اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده با استانداری سیستان و بلوچستان در حوزه سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد ریال به طرح های نیمه تمام این حوزه اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: همچنین بر اساس توافقی که با بانک کارآفرین شده، تسهیلات ویژه ای از ۳۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال به علاقه مندان برگزاری تورهای گردشگری با سود چهار درصد پرداخت می شود.
**سیستان و بلوچستان مقصدی امن برای گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان ظرفیت بالایی در بخش گردشگری دارد و می تواند مقصدی امن برای توریست های خارجی باشد.
مجتبی میرحسینی اظهار داشت: اقدامات خاصی برای خروج از وضعیت فعلی گردشگری در طول برنامه ششم توسعه کشور در استان برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: چهره واقعی استان در پرتو احساس امنیت به همگان معرفی می شود و هم اینک شاهد افزایش ورود گردشگران هستیم.
میرحسینی بیان کرد: با ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی علاوه بر ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، سبب ارتقاء شاخص های امنیتی و حفظ خرده فرهنگ ها در جوامع محلی خواهد شد.
وی یاد آور شد: ورود گردشگران خارجی تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم دارد و باید تلاش کنیم تا استان از ناحیه قرمز گردشگری خارج شود.
**۱۲ چالش در صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: صنعت گردشگری استان با ۱۲ چالش رو به رو است که صدد رفع آن هستیم.
میرحسینی بیان کرد: مهمترین چالش در بخش گردشگری استان ناوگان حمل و نقل نامناسب است زیرا فاصله زیاد استان با مرکز سبب می شود تا گردشگران کمتری به این منطقه سفر کنند.
** سیستان و بلوچستان هراسی مهمترین چالش توسعه صنعت گردشگری
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: یکی از عوامل و موانع موثر بر توسعه صنعت گردشگری تبلیغات منفی برای مخدوش کردن چهره ایران و انزوای کشورمان در سطح بین المللی از سوی دیگر کشورها است.
یاسر کرد اظهار داشت: نا آگاهی نسبت به مزایای گردشگری و برخی حساسیت ها در فرهنگ پذیرش گردشگر در سیستان و بلوچستان یکی از چالش ها در این صنعت است.
وی افزود: ضعف و عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و توسعه نیافتگی ناوگان حمل و نقل عمومی(هوایی، زیلی، جاده ای و دریایی) در استان دیگر مشکلات در این حوزه است که باید نگاه توسعه ای پیدا کند.
وی بیان کرد: توسعه نیافتگی خدمات الکترونیکی و گردشگری الکترونیک یکی دیگر از دلایل توسعه نیافتگی در بخش گردشگری در سیستان و بلوچستان است.

** طرح های در دست ساخت گردشگری در سیستان و بلوچستان
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: برای رشد صنعت گردشگری در استان طرح های مختلفی در دست اقدام است.
کرد اظهار داشت: برای انجام طرح های گردشگری در حال ساخت دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این تسهیلات برای دست یافتن سیستان و بلوچستان به راهبرد سال ۱۳۹۶ به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان درنظر گرفته شده است.
وی گفت: این تسهیلات برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی روستایی، اکو کمپها -طرح چهارده معصوم-، ایجاد هتل در شهرهای فاقد این امکانات ، ایجاد مهمانپذیرها و غیره که سبب اشتغال در سیستان و بلوچستان می شود در نظر گرفته شده است.
** رونق اقتصادی و فرهنگی با حمایت از صنایع دستی در سیستان و بلوچستان
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: حمایت از صنایع دستی در استان سبب رونق اقتصادی و فرهنگی مردم می شود.
ابوبکر نرماشیری اظهار داشت: هنر، آداب و رسوم سیستان و بلوچستان با حمایت از صنایع دستی حفظ می شود و این امر می تواند به تاریخ منطقه کمک کند.
وی بیان کرد: آموزش یک امر بسیار مهم در صنعت صنایع دستی و هنرهای سنتی است که با استقبال خوب مردم سیستان و بلوچستان روبرو بوده است.
وی مهم ترین رشته های صنایع دستی رایج در سیستان و بلوچستان را قالی بافی، گلیم بافی، سفالگری، حصیربافی، پرده بافی، نمدمالی، سوزن دوزی، پریوار دوزی، آئینه دوزی، خامه دوزی عنوان کرد و گفت: عدم نیاز صنایع دستی به نیروی متخصص، در دسترس بودن مواد اولیه و کاهش هزینه های تولید از مزایای تولید صنایع دستی است.
**ایجاد بازارچه های نوروزی در سیستان و بلوچستان
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۲۰ بازارچه با بیش از ۱۲۰ غرفه در شهرهای استان در سال جدید برپا می شود.
نرماشیری افزود: سال جاری ۴۱ نشان ملی مرغوبیت کالا برای آثار صنایع دستی سیستان و بلوچستان انجام داشته است.
وی بیان کرد: هم اینک ۸۳ آثار صنایع دستی این استان نشان مرغوبیت ملی را کسب کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *